Twitter in Afrika

Ik schreef eerder dit jaar als gastblogger bij Erwin Blom een kort verslag over ‘The Next Billion Users’ – de titel van een panel op het SXSW-congres in Austin. De volgende miljard internetgebruikers zullen voor een groot deel in Afrika leven, maar vooral interessant was om te horen hoe doelgericht internet wordt gebruikt in Afrikaanse landen. Samengevat: internet wordt vooral door ‘kleine zelfstandigen’ gebruikt om hun afzetgebied te vergoten – boeren, handwerklieden, prostituees en last but not least internetfraudeurs.

Dat ik er nu weer over schrijf, komt door een aantal berichten die ik las over onder andere de penetratie van Twitter in Afrika en over Skoeps in Afrika. Bovendien is een klant van ons actief op het gebied van microfinanciering, met in ieder geval in Malawi een project waarbij kleine ondernemers worden ondersteund. En ik zag al helemaal voor me dat ik zowel de bankmedewerkers als de Afrikaanse ondernemers aan de Twitter kreeg :-)

De cijfers die ik zojuist vond zouden me misschien moeten ontmoedigen. De internetpenetratie in Afrika is momenteel een kleine 4% van de totale bevolking. (Ter vergelijking: in Nederland is dat bijna 75%.) En het aantal Twitteraars in Malawi is momenteel exact op één hand te tellen.

Toch denk ik dat Twitter nuttig zou kunnen zijn. Vanaf 2006 worden gedurende drie jaar de ontwikkelingen van de gemeenschap rond Opportunity International Bank of Malawi gevolgd. Zo moet zichtbaar worden wat de impact is van microfinanciering. Laten zien wat microfinanciering kan betekenen door een beeld te schetsen van de microfinancieringsinstelling, haar medewerkers en de klanten. Drie jaar lang kijken Nederlandse adviseurs op gezette tijden naar de ontwikkelingen en brengen die in kaart. Hoe completer het beeld is over drie jaar, hoe beter de adviseurs kunnen zien welke impact microfinanciering heeft.

Over drie jaar! Ik heb juist het idee dat Microfinanciering direct effect heeft op ambitieuze – opeens niet meer zo arme – Afrikaanse ondernemers. Ik zou willen weten wat ze als eerste doen met dat geld en als tweede. En wanneer ze hun eerste 100.000 Malawi Kwacha (circa 600 euro) hebben verdubbeld tot 200.000. En meeleven. En als adviseur – en dat zijn dan naast de bankmedewerkers al je followers – tips geven voor investeringen of uitgaven. Samen sta je sterk.

Maar goed. Het eerste probleem zal toch de internetverbinding zijn. Winkeliers in Malawi maken nu gebruik van vaste telefoonlijnen waarlangs ’s nachts de data worden verwerkt. Via mobiele telefonie of een satellietsysteem zou dat veel sneller kunnen. Maar het mobiele netwerk is nog niet stabiel en heeft niet overal bereik. En zolang Malawi nog niet is aangesloten op een satellietsysteem, is datatransfer via GPRS niet mogelijk.

Misschien kan Skoeps met hulp van TU Delft wat regelen in Malawi…

Geef een reactie

