Sfeerbeheer in communities

Heather Champ en Derek Powazek geven op Future of Wep Apps een aantal praktische tips over sfeerbeheer in een community. Als de leden van de community tevreden zijn, groeit zo’n community vanzelf. Dus het is van het grootste belang eventuele onvrede in de kiem te smoren.

Heather Champ is Community Manager bij Yahoo! voor Flickr, dus ze spreekt vanuit praktische ervaring. Zo zorgde Yahoo! voor User Generated Discontent door op hun Wii-gamesite foto’s van Flickr te plaatsen met de tag ‘wii’. Sommige flickr-fotografen waren daar niet blij mee en gingen allerlei vreemde plaatjes taggen met ‘wii’, waaronder plaatjes met de tekst “Yahoo! sucks”.

De tips om dit soort onrust te voorkomen:

1. Maak een feestje
Zorg bij downtime voor vertier. Zoals bij de laatste grote update van Flickr een fotowedstrijd werd georganiseerd.

2. Biecht op.
Hou niet de schone schijn op. Zeg het ook als je iets verkeerd heb gedaan.

3. Hou geen scores bij
Scores en toplijstjes zijn alleen leuk bij wedstrijden, niet in een gemeenschap waarin in iedereen zich gelijkwaardig zou moeten voelen.

4. Maak ook offline spullen
Yahoo! heeft via Blurb een boek gepubliceerd met Filckr-foto’s: 24 Hours of Flickr. Succes verzekerd.

5. Vermijd langdurige onvrede
Grote wijzigingen moet je snel doorvoeren. De invoering van het Yahoo ID! heeft 18 maanden geduurd, wat zorgde voor een hoop discussie.

6. Laat de community zichzelf managen
Door functionaliteit als blokkeren en favoriet maken van andere leden.

7. Communiceer wat men kan verwachten
Laat mensen duidelijk weten wat er te halen valt. Laat ze niet zelf naar een gouden ei zoeken dat er niet is, om vervolgens ontevreden te vertrekken.

8. Creeer geen superleden
Zet de trollen – de leden die er alleen zijn om op te ruien – apart. Of verzin andere manieren om ze niet de sfeer te laten verzieken Mooi verhaal van Powazek was van een niet nader genoemde community die de zogenaamde trollen steeds minder bandbreedte toebedeelden. Hun pagina’s laadden steeds langzamer, waardoor ze vanzelf afhakten.

9. Ken je publiek
Zorg dus voor een niet al te grote doelgroep, want dan zijn er teveel wensen, en daar kun je nooit allemaal aan voldoen.

10. Omarm de chaos.
Zodra je nieuwe functionaliteit toevoegt moet je maar afwachten wat men er mee doet. Zo was Yahoo! bij de lancering van GEO-tagging in Flickr bang voor het onstaan van porno-eilanden. Maar het ergste wat gebeurde was dat als je inzoomt op Groenland het woord FUCK is gcomponeerd uit vele fotootjes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s