Open Social? Kwetter!

De grote wens van veel mensen in het almaar uitdijende universum van social networks en services is een draagbare identiteit. De portabiliteit van je online identiteit moet het mogelijk maken om je makkelijker te verplaatsen van netwerk A naar netwerk B en niet alleen al je voorkeursinstellingen mee te nemen, maar ook je vriendenclub.Brad Fitzpatrick heeft zijn gedachten over de zogenaamde Social Graph laten gaan en Google heeft inmiddels een set van API’s gelanceerd om de belangrijkste assets van je sociale netwerken te ontsluiten: Profiel-informatie, Vrienden-informatie en informatie over activiteiten. Gerard van Enk heeft hier een verhelderend stuk over geschreven.

Als dit een beetje doorzet hoeven we nooit meer onze gegevens opnieuw in te voeren, nooit meer voorkeuren in te stellen en nooit meer vrienden te zoeken. Bovendien kun je in Hyves zien welke muziek je luistert via de gegevens van Last.fm en in Jaiku welke evenementen je gaat bezoeken via Upcoming.

MAAR MISSCHIEN WIL IK DAT HELEMAAL NIET! Ik ga het liefst de kroeg in met de ene vriend, geniet graag van een goed diner met de ander, naar de film wil ik met mijn vrouw en Twitteren doe ik met mijn fellow-nerds ook wel bekend als Twitterazi.

En toch…toch wil ik van iedereen wel wat weten. En misschien wil ik ze zelf wel volgen, of mee verbinden of wat dan ook. Dus ga ik ook in Dopplr op zoek naar erwblo of naar Dutchcowboy. Zoek ik bij iPartee naar basbakker. Ik ga de gangen van een solllicitant na op Linkedin. En vaak kost dat allemaal veel tijd en doe ik er later niets mee.

picture-34.png    Voor dit kleine ongemak hebben Bas Bakker en ik een concept bedacht, dat misschien niet nieuw is, maar wel heerlijk in zijn eenvoud. Ben je benieuwd, registreer dan alvast je username bij Kwetter.nl. En bedenk goed: dit kan je meetingpoint zijn voor al je toekomstige relaties, dus kies een goeie naam!

2 gedachten over “Open Social? Kwetter!

  1. martijnverver Berichtauteur

    Anne Jan,

    dat klopt. We zijn momenteel aan het ontwikkelen, en hebben de hele site heel even afgeschermd. Dit moet anders, dat weten we, mara nu even niet. Ik laat je weten als je mweer kan inschrijven!

    Martijn

Geef een reactie

