Mobiel en Location Based Services

In de Rode Hoed in Amsterdam werd vandaag tijdens een uitverkochte Mobile Monday een aantal interessante mobiele projecten gepresenteerd, die als gemeenschappelijk uitgangspunt loacation based services (LBS) kennen.

Bliin mocht aftrappen. Bliin koppelt je positie via GPS of Cell-ID aan de foto’s die je upload naar de applicatie. Zo creëer je niet alleen een persoonlijke visuele map van je leven, maar kun je ook die van vrienden volgen en kun je ook een soort x-ray van een locatie krijgen, door alle foto’s die ter plekke zijn geüpload te bekijken. Ik heb al een paar keer eerder Bliin gepresenteerd gekregen, maar ik was nu echt onder de indruk van de mobiele client. Een mooie recente toepassing van de Bliin-applicatie was de Heineken-actie The Delivery Men. Chauffeurs op bierwagen van Heineken waren via een GPS-telefoon te volgen op internet. Er was bovendien een fotoblog en een game aan gekoppeld.

Trackr is een GPS-tracker die je op je telefoon kan installeren. Vrienden kunnen je volgen, en dat wordt makkelijk gemaakt door een automatische Twitter-notificatie vanuit de applicatie. Routes kunnen bovendien bewaard worden voor toekomstig gebruik. Denk aan kilometerregistratie voor de auto van de zaak. Binnenkort kan Trackr ook met geofencing gebruikt worden, wat zoveel wil zeggen dat als er iets gebeurt binnen een straal van x meter rondom een door jouw aangegeven plek je een seintje krijgt.
Jeroen Elfferich van Ex Machina liet een mobiele Eccky-variant zien: Popkid. Met een virtuele partner die bij je wordt gezocht op basis van een juiste match, bijvoorbeeld de afstand tot elkaar, voedt je een kind op. Dit kind is voorbestemd om popidool te worden, maar daar moeten jij en je partner je wel achttien dagen voor inzetten. Deels gaat dit automatisch omdat je je Last.fm profiel kunt koppelen. Jouw luistergedrag draagt bij aan de ontwikkeling van je kind. Leuk bedacht.

Daarnaast waren er nog twee presentaties die niet zozeer van LBS uitgingen, maar wel een interessante ontwikkeling toonden. YoMedia toonde doelgroepgerichte acties in wintersportgebieden. Door als snowboarder de RFID-chip in je skipas te activeren, kon je naderhand op de piste worden gevolgd en gefilmd. Robert Gaal liet een aantal voorbeelden zien van zijn Roomware Project. Zoals op de site staat beschreven ‘an open-source framework for interactive spaces’. Het stelt organisatoren van een evenement in staat om een een ruimte tot leven te brengen door de (online) identiteiten van de aanwezigen te gebruiken in projecties en dj-sets.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s