Het nieuwe werven: pure evangelisatie

Ik zoek voor ons bedrijf een PHP-programmeur. En uiteraard niet zo maar een programmeur, maar een goeie. Een enthousiaste, ambitieuze, intiatiefrijke, sociale en werklustige programmeur. De beste zeg maar. Maar ik ga niet het hele rijtje technische eisen opnoemen, want dat heeft op de huidige banenmarkt geen zin. De werknemer bepaalt namelijk zelf waar hij gaat werken. En daarvoor is een andere manier van werven nodig.

Op haar weblog beschrijft Penelope Trunk haar vijf favoriete manieren om mensen te werven zonder te focussen op de vacature zelf.

1. Vertel de mensen wat hun volgende stap zal zijn na jouw bedrijf

Tegenwoordig zijn er weinig mensen in de internetbusiness die langer dan 2-3 jaar ergens werken. Zorg dat ze zien dat een functie bij jouw bedrijf een springplank is naar nog iets beters daarna.

2. Poets de manager op die direct leiding gaat geven aan de nieuwe collega

Een van de belangrijkste onderdelen van een baan is voor wie je moet werken. In plaats van de eisenlijst voor de kandidaat (het welbekende schaap met de vijf poten), publiceer je een lijst met de droombehandeling die je krijgt van de manager.

3. Zorg dat je in een goed blaadje komt bij de recruiters.

Steeds vaker zijn de zogenaamde jobhoppers loyaler aan hun recruiter, die hun op een steeds betere plek neerzet, dan aan de tijdelijke baas.

4. Adverteer in niche-communities.

Stel misschien zelfs als functie-eis, dat de developer een belangrijke rol in diezelfde community moet gaan spelen.

5. Maak gebruik van social media.

Tja, die laatste had ik zelf kunnen bedenken. Sterker nog, ik had het bedacht. Maar toen ik op Twitter riep dat ik een programmeur zocht, was de enige reactie dat Thomas van Maaren er ook eentje zocht. En een blik op Hyves leerde dat John Kivit in hetzelfde water aan het vissen was.

Ik heb wel hier en daar wat gesprekken gevoerd, maar wie geeft mij de gouden tip. En dat mag een tip zijn voor een programmeur, maar natuurlijk vooral ook de duistere hoeken waar ik moet zoeken en de beste oneliners om mijzelf als een leuke baas neer te zetten. En ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat ik daarvoor niet heel veel hoef op te poetsen. Ugh.

Geef een reactie

