Social wiki rondom personen

Social media are here to stay, daar hoef ik geen woorden aan vuil te maken. En dat een aantal mensen zich voor steeds meer social networks aanmeldt is ook een feit. Maar toch merk ik zelf ook dat ik bij elk volgend social netwoork steeds minder zin heb om ten eerste alle vrienden op te zoeken en ze vervolgens toe te voegen als friend, follower of trusted person. Toch blijft het interessant om te weten wat je vrienden en vage kennisen allemaal meemaken op die andere plekken.

Christopher Blizzard heeft daarvoor een oplossing bedacht. Whoisi is een wiki georganiseerd rondom personen. Elk persoon dat zich beweegt op sociale netwerken kan hier een eigen pagina krijgen. Iedereen kan deze pagina overigens aanmaken en wijzigen, het is tenslotte een wiki. Dus stel dat ik Erwin Blom’s leven online wil volgen, dan maak ik een lemma aan in Whoisi met de naam Erwin Blom. Ik voeg zijn Twitteraccount toe en de RSS-feed van zijn blog, en ik heb op een pagina die dingen verzameld die ik van hem wil weten. Daarna kan ik hem direct volgen. Via een cookie wordt ik later herkend. Ik heb dus geen account nodig!

WHOISI

Dat is al een groot voordeel uiteraard, maar de grote kracht volgens Blizzard zelf is, dat iedereen de pagina’s kan aanpassen. Met elkaar zorgen we er dus voor dat we volledig van ieders leven online op de hoogte kunnen zijn, zonder zelf daarvoor je identiteit prijs te geven. En dat is voor sommige mensen best een aantrekkelijke optie. Lees de rest van de ideeën achter Whoisi op Blizzards blog.

NB: In dit stadium zijn slechts een paar netwerken beschikbaar binnen Whoisi, maar in principe kun je elke RSS-feed toevoegen die je wilt.

Een gedachte over “Social wiki rondom personen

Geef een reactie

