ZAG!

De consumenten-markt ontwikkelt zich sneller dan ooit en het aantal merken groeit logaritmisch. Het zijn nu de consumenten en niet de producenten die beslissen welk merk overleeft in een samengeklonterde markt van look-alike producten. ZAG is de door Marty Neumeier geformuleerde strategie om een high-performancece brand neer te zetten.

Zag is een prettig (in 2007) geschreven boek. Neumeier geeft een inside view in de vorm van een praktische handleiding, die je in een paar uur uitleest. Inhoudelijk zal een marketingstrateeg wellicht niets nieuws aantreffen, maar ik denk dat het stappenplan dat Neumeier presenteert genoeg houvast biedt voor iedereen die een nieuw bedrijf, dienst of product op de markt wil brengen.

Uitgangspunt in zijn verhaal is de veronderstelling dat je grootste concurrent tegenwoordig market clutter is. Er zijn te veel producten, te veel features, te veel advertenties, te veel media. De consument trekt een muur op om zich hiertegen te wapenen, en de grenzen die je als merk tegenkomt zitten dan ook in het hoofd van je klant. “A brand is a person’s gut feeling about a product, service or company”. En het helpt dan niet om je te onderscheiden met ‘sneller, goedkoper, etc.’. Wat je nodig hebt is radical differentiation. When everybody zigs, zag!

Na deze aanmoediging neemt Neumeier je in 17 stappen bij de hand om je eigen merk te bouwen. Hij helpt je de trend te vinden, waar je merk op gaat drijven. Hij geeft tips om je te focussen en om de zogenaamde trueline (“Audi makes cars for people who take the roads less traveled”) en de tagline (“Never follow”) van je merk te formuleren. Tot slot laat hij zien hoe belangrijk het is om vanaf dat moment alles in één lijn te brengen met je oorsponkelijke idee: focussed alignment is belangrijk om jezelf en je klant bij de les te houden.

Ik eindig met een paar oneliners, waarmee het boek volstaat en waarvan de meeste scherp genoeg zijn geformuleerd om je ook na het lezen van dit verhaal te helpen bij het ontwerpen van je eigen ZAG:

“The biggest winner is not the brand that’s first into the marketplace, but the one that’s first into people’s minds”

“Best practices are usually common practices. And common practices will never add up to a zag, no matter how many of them you apply.”

“Real loyalty can’t be bought; it can only be earned. It starts with companies being loyal to customers.”

Advertenties

2 gedachten over “ZAG!

  1. Bas Bakker

    “En het helpt dan niet om je te onderscheiden met ’sneller, goedkoper, etc.’. Wat je nodig hebt is radical differentiation. When everybody zigs, zag!”

    Klinkt goed, maar kun je iets explicieter zijn wat het inhoudt. Dat ik moet zaggen wanneer iedereen zigt, dat begrijp ik. Maar waarom kan dit niet op prijs en service niveau. Op welke conventies is dit dan afgestemd?

  2. martijnverver Berichtauteur

    Dat is het hem juist. Er zijn geen conventies meer, als je doelt op voorspelbaarheid in het gedrag van consumenten. Natuurlijk is het altijd prettig voor de mensen als iets sneller of goedkoper is of een betere service biedt. Maar dat zijn onderdelen waar 13 bedrijven en merken in een dozijn op concurreren. En de consument reageert daar niet zo hard meer op als voorheen.

    Als merk of bedrijf moet je dus appelleren aan een gevoel bij de consument. Een gevoel dat-ie iets unieks (en niet iets goedkoops!) in handen heeft. Een iPhone bijvoorbeeld. Weliswaar heeft-ie een slechtere camera dan de N95, had versie 1.0 geen GPS, zo waren er nog wel wat zaken waar je kritiek op kon hebben. Maar de iPhone was zo compleet anders qua looks, qua navigatie en qua opties, dat hele volksstammen zich erop stortten. En dat heeft Nokia volgens mij nog niet echt kunnen bewerkstelligen met een specifiek model (al verkopen ze elk weekend anderhalf miljoen telefoons:).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s