De mobiele uitdaging

De mobiele telefoon wordt al jaren getipt als belangrijkste groeiplatform. In alle opzichten wordt gigantische groei voorspeld, vooral het gebruik van mobiele video is al sinds 2002 goed voor mijarden dollars. In theorie dan. Want wat blijkt: op de mobiele telefoon zijn we geen consumenten, maar creators.

In de jaren van iMode en Vodafone Live! kregen we allemaal een telefoon, waarmee we content konden kopen of downloaden, van ringtones en wallpapers tot het weerbericht en de beursinformatie. Maar als wij met ons mobiele apparaat de straat op gaan dan willen we geen content downloaden. We maken dan foto’s en sturen die door, we zijn in gesprek met elkaar via Twitter om te weten wie waar aan de borrel zit of op welk congres rondhangt en we willen contextuele informatie om te weten of het regent op het voetbalveld waar zoonlief moet spelen over een uur. Anders gezegd: wij worden Creators in plaats van Consumers.

De uitdaging is het dus om een mobiele dienst te leveren die uniek is. Uniek in die zin, dat het alleen zinvol is op een mobiel apparaat en nergens anders. Dit zal een dienst zijn die ons in de rol van Creator aanspreekt, of eentje die ons contextuele data geeft op basis van locatie, profiel en voorkeuren. Gerichte informatie dus. Informatie ook die automatisch wordt opgepikt (locatie), wordt geanalyseerd en wordt omgezet in zinvolle informatie voor de ontvanger.

In deze ontwikkeling is het als aanbieder van belang dat je de data bezit en de analyses. Dan kun je waarde creëren. De enige hobbel is dus nog om de data van je gebruikers te krijgen. De zakelijke markt vraagt doorgaans van uit beleidsoogpunt om allerlei informatie van de gebruiker die de veiligheid van de gegevens moet garanderen. Geef mij je data, dan krijg je van informatie. De enige die hieruit van profiteren zijn het individu en het bedrijf zelf.

Om echter op mobiele apparaten de data te kunnen gebruiken voor toegevoegde waarde voor de gebruiker is er een ander model nodig. Een community-model. Het idee is dat je als gebruiker uit eigen wil data gaat toevoegen aan de mobiele cloud, omdat je weet dat je er iets waardevols voor terugkrijgt. Je input in dit model bestaat uit contentcreatie (foto’s, recensies), uit je mobiele activiteit en automatisch kun je ook je locatie, timestamps en zoekopdrachten op je mobiel laten analyseren. Je doet dat omdat je er veel voor terugkrijgt: gepersonaliseerde en contextuele informatie, waar je niet zelf naar op zoek hoeft. Informatie op maat! En dat is denk ik voor veel gebruikers veel interessanter dan de laatste aflevering van Onderweg naar Morgen op je mobiel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s