SMS Parkeren: mobiel betalen

Ik wacht op de dag dat mijn mobiele telefoon mijn verzameling pasjes, briefjes en muntjes volledig kan vervangen. Zover zijn we nog niet, maar sinds ik mij een maand geleden aanmeldde voor SMS Parking, zie ik het toch echt binnenkort gaan gebeuren. Als ik tegenwoordig in Amsterdam ben, spring ik op elke straathoek even uit de auto om een winkel binnen te stappen of bij iemand een kop koffie te drinken. Waarom? Omdat ik in een handomdraai mijn ‘parkeerbonnetje’ regel via een simpele SMS. Ik hoef niet te zorgen voor tientallen euro’s aan kleingeld, of een volgeladen chipknip, wat ik sowieso altijd al een onding heb gevonden.

Hoe werkt het? Je stuurt een SMS-bericht met zonenummer (staat bovenop elke parkeerautomaat) en kenteken naar nummer 4030. Je krijgt acuut een bericht terug dat je parkeeractie is begonnen. Bij terugkomst stuur je de letter ‘q’ naar hetzelfde nummer. Klaar is kees. Als afronding krijg je nog een bericht terug dat de tijd is gestopt, en je ziet direct hoeveel het heeft gekost. Op de cent nauwkeurig.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Nee. Nou eentje dan. SMS Parking ontvangt niet alleen SMS-berichten, maar verstuurt ze ook graag. Al kun je zelf instellen datje geen reminders wilt ontvangen elk half uur, toch weten ze je nog wel een aantal berichten à 15 cent door de strot te duwen. Zo bleek ik laatst geparkeerd te staan in een winkelgebied, wat mij slechts 10 cent voor een heel uur kostte, maar dat uur was ook het maximum. SMS Parkeren heeft me toen vier sms-berichten gestuurd om te melden dat parkeren was begonnen, dat ik er maar een uur mocht staan, dat ik nog maar 10 minuten had en aan het eind dat de parkeeractie was gestopt. Oftewel: de SMS-berichten zorgden die keer voor een opslag van 600% op mijn parkeertarief…

Maar verder vind ik het een hit.

2 gedachten over “SMS Parkeren: mobiel betalen

  1. martijnverver Berichtauteur

    He Jappie!
    Alles kits ja, mijn blog is ons social network, nietwaar!
    Het was overigens in de Scheldestraat voor een bezoekje aan Knijn:)
    Bij jou ook alles wel?

Geef een reactie

