Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (1)

Van de publieke omroepen mag je verwachten dat ze social media op grote schaal inzetten om het publiek te leren kennen en aan zich te binden. Maandag 17 november modereer ik een workshop op het NPOX Festival, waarin omroepmedewerkers wordt gevraagd na te denken over de optimale inzet van social media voor hun omroep of programma.

Op dit weblog zal ik de komende weken onderzoeken welke succesvolle initiatieven er al worden ontplooid op dat vlak, en welke gemiste kansen er zijn. Gezien de enorme hoeveelheid omroepen en programma’s kan ik natuurlijk slechts een fractie overzien. Ik wil dan ook niet de suggestie wekken een sluitend overzicht te geven, en nodig daarom de lezers uit in de commentaren ook voorbeelden aan te dragen.

Als aftrap wil ik kort twee actuele programma’s bekijken. De AVRO heeft met Op zoek naar Joseph een kijkcijferhit te pakken. En de betrokkenheid van de kijker zie je direct terug op het verder vrij droge initiatief AVRO Communities. Dit onderdeel van de AVRO site vat alle sociale activiteit van de AVRO onder twee thema’s: Forums en Weblogs. Maar hoe eenvoudig van opzet ook, de weblogs van de deelnemers aan Joseph zijn enorm populair. Er zijn berichten met meer dan duizend reacties! Dat noem ik een succesvol initiatief.

Een gemiste kans vind ik die andere hit, namelijk De Reünie. Rob Kamphues trok met de laatste uitzending 2,2 miljoen kijkers! De KRO heeft hier goud mee in handen. Maar op internet is slechts (achtergrond)informatie te vinden over de uitzendingen. Als bezoeker kun je een oproepje plaatsen voor je eigen reünie, maar dat is het dan ook. Waarom niet een community opgezet? Je bezoekers vullen in korte tijd een enorme database met school- en klasseninformatie. De reünie van de bezoekers kan op internet al een aanvang nemen. En als je geluk hebt, vind je als redactie op die manier ook nog de pareltjes waarmee je volgende week weer die 2,2 miljoen kijkers trekt.

Weet je ook van een succesvol initiatief of een gemiste kans? Laat het me weten in de commentaren.

2 gedachten over “Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (1)

  1. martijnverver Berichtauteur

    @erwin zoals ik in een andere post https://martijnverver.wordpress.com/2008/09/11/groundswell/ heb geschreven zijn er in principe een aantal methoden om in sync te komen met je publiek en daar je voordeel mee te doen. Ik denk dat te zorgen voor eenvoudige distributie-mogelijkheden van de content van bovengenoemde sites via RSS, of embedded video/audio naar blogs, Hyves, etc. er al voor kan zorgen dat je je publiek kan inzetten als ambassadeur.
    Daarnaast zou het denk ik heel leuk zijn als er een chat-omgeving rondom de netten/content gecreëerd zou worden. Denk aan de Twitterazi die bij Dragon’s Den een gezamenlijke televisie-ervaring beleven. Dat kan ook bij ondemand-content. Basisidee waar dit op stoelt, is dat met het uitgesteld kijken de gezamenlijke kijkervaring grotendeels is verdwenen, en hiermee weer deels terug kan komen.
    (Al zat ik net bij een meeting bij NPO, waarbij toch het idee heerst dat 80% van de kijkers nog steeds op de bank voor de buis hangt…)

Geef een reactie

