Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (2)

‘Wat moet ik met Hyves?’ is de vraag die gesteld wordt tijdens een sessie op het NPOX-festival, het congres voor omroepmedewerkers op maandag 17 november 2008. Yme Bosma zal er zijn om de omroepmedewerkers hierbij te helpen. Het is een vraag waarvan ik me afvraag of die ook gesteld is bij het opzetten van de tientallen Hyves-profielen rondom televisieprogramma’s van de publieke omroepen.

Hyves is een platform dat nog steeds blijft groeien en bovendien wordt het veelal bevolkt door jongeren, een doelgroep die door de publieken nog steeds lastig te bereiken is. Nog niet heel lang geleden was de gemiddelde leeftijd van de kijker naar Nederland 1, 2 en 3 zo’n vijftig jaar. Dit gegeven zou een aanleiding kunnen zijn om je als omroep op Hyves te begeven.

Een andere reden zou de versplintering van het media-aanbod kunnen zijn. Zoals Jane van Laar een jaar geleden al schreef op De Nieuwe Reporter is het breed geprogrammeerde televisienet een concept dat niet heel lang meer te gaan heeft. De niche heeft de toekomst en Hyves is volgens haar bij uitstek de plek om niche-clubjes te bereiken.

Maar als je er langer over nadenkt, zijn deze twee redenen natuurlijk allebei niet echt relevant voor een groot deel van de omroepen. Als je met je programma’s vooral mensen van middelbare leeftijd bereikt, moet je niet op Hyves gaan zoeken naar aansluiting. Die vijftigers zitten daar niet. En er zullen altijd vijftigers zijn. En pas over zo’n dertig jaar zullen de vijftigers helemaal vertrouwd zijn met sociale platformen als Hyves. Dan is het wellicht vroeg genoeg. En wat de niche-gedachte betreft: er zitten op Nederland 1 nog steeds miljoenen kijkers met zijn allen gezellig op de bank naar programma’s als Boer Zoekt Vrouw te kijken.

Met dit in gedachten rondsurfend op Hyves zie ik inderdaad dat bijvoorbeeld de Hyves rondom de Thema-avond van de VPRO over Het Nahuwelijk welgeteld vier vrienden heeft en in een half jaar 41 keer is bekeken. En dat terwijl de Ik-heb-een-rare-ex-Hyves bijna drieduizend vrienden heeft. Aan het taalgebruik af te lezen zit hier inderdaad een flink jongere doelgroep. Ook veel andere Hyves-pagina’s rondom televisieprogramma’s worden bar weinig bekeken en trekken weinig tot geen vrienden. Man Bijt Hond heeft er welgeteld één: Bea. NCRV’s Babyboom-pagina op Hyves heeft er na ruim een jaar welgeteld drie.

De BZT-Show Hyves daarentegen, die naar verluidt wordt beheerd door de NCRV, richt zich op jongeren en heeft ook een aanzienlijke hoeveelheid vrienden. De NCRV doet er dan ook veel aan om het leuk te maken voor de doelgroep. Veel video’s, regelmatig een poll en aankondigingen van de opnames en uitzendingen.

Andere zeer succesvolle Hyves-pagina’s rondom programma’s van de publieke omroep zijn meestal ook op jongeren gericht en vaak al een tijd geleden door fans zelf ingericht. Kijk naar Rembo&Rembo of Buurman en Buurman, beide zeer succesvolle VPRO-jeugdprogramma’s die op de betreffende Hyves-pagina’s in ieder geval duizenden vrienden hebben en een hoop gekrabbel teweeg brengen. Wat kan je daarmee als omroep? Ik citeer graag Antoinette Hoes die mij op Twitter suggereerde: Steal the social network! Oftewel: zoek die fans op, sluit je als omroep aan bij de bestaande clubs op Hyves, meng je in de groep en draag voor de groep waardevolle dingen bij. Daarmee verdien je credits en bindt je mensen aan je.

Ik ben benieuwd wat jullie voor mogelijkheden zien voor de omroepen en programmamakers op Hyves. En dan voor alle anderen dan Paul de Leeuw. Want ook al heeft hij anderhalf jaar geleden voor het laatst geblogd op zijn pagina, zijn 122.473 vrienden weten er in ieder geval onderling een feest van te maken.

4 gedachten over “Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (2)

  1. Aad van Nieuwkerk

    Die dertig jaar die niet zo lang geleden nog nodig leek om Hyves vijftiger-compatible te maken zijn snel verstreken, als ik tenminste geheel onwetenschappelijk mag lullen vanuit de beperking van de persoonlijke ervaring: zelf een vijftiger, Hyves-paginaatje gemaakt om te kijken hoe het werkt, en ik zie aan de ene kant mijn kinderen (leeftijd <10) Hyvesen met hun vriendjes van jewelste, en aan de andere kant word ik overspoeld door “vriendschapsaanvragen” van vroegere klasgenoten (en dat zijn, je raadt het al, ook vijftigers). Hyves heeft schat ik zo een flinke age-spreiding, meer dan Facebook misschien?

  2. martijnverver Berichtauteur

    Aad, er is zeker sprake van leeftijdsspreiding. Na mijn serie artikelen over de publieke omroep heb ik Yme Bosma van Hyves inderdaad horen vertellen over de hoeveelheid vijftigers (en ouder) die hun weg naar Hyves weten te vinden.
    Maar kennelijk doen zij dat om een andere reden dan de publieke omroepen hopen. Zij zoeken elkaar op: het is een vriendennetwerk. Terwijl de omroepen Hyves als social marketingtool proberen in te zetten.
    Dat laatste lukt wellicht bij de jonge doelgroep, maar de oudere Hyvers (tevens de kijkers van de Publieke Omroep, zoals ik beweer) zijn vooral met elkaar bezig.
    Of heb jij je al aangesloten bij de VPRO-hyves, omdat je je daar helemaal thuis voelt? Ik denk het niet. En ik denk ook dat je meer gelijkgestemden vindt om over de programma’s bij de publieke omroep te praten op andere netwerken, zoals bijvoorbeeld Sargasso of wellicht op sites van de dagbladen.

Geef een reactie

