Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (3)

In mijn serie artikelen over de inzet van social media door publieke omroepen mag de VPRO niet ontbreken. Sterker nog: de VPRO is al zo’n oude rot in het vak, dat-ie een eigen aflevering krijgt. Er gebeurt daar teveel om op te noemen, dus bij deze een selectie van louter succesnummers.

3VOOR12Lokaal
De VPRO was zich al vroeg bewust van de kracht van het netwerk. Al in 2003 wist Erwin Blom dat je met een 3VOOR12-redactie van vier man misschien wel heel veel informatie en nieuws kon publiceren over de muziekindustrie en nieuwe bands in de minder gangbare genres, maar hij wist ook dat je nog heel veel meer niet kon publiceren. Niet alleen door tijdgebrek, maar vooral ook omdat je als Hilversumse redactie nooit de grassroots ontwikkelingen in heel Nederland onder ogen krijgt.

Wetende dat er in Nederland heel veel muziekliefhebbers zijn en ook heel veel bands proberen ooit op het podium van Paradiso te staan, werd het initiatief 3VOOR12 Lokaal geboren. Muziekliefhebbers kunnen zich per stad of regio aanmelden om gezamenlijk een vrijwilligersredactie te vormen die het muzieknieuws uit de regio publiceert op een website die door de VPRO in de lucht wordt gehouden. Het initiatief werd een instant succes en inmiddels zijn er zestien lokale redacties, waar gemiddeld zo’n twintig man zich in het zweet werkt om hun eigen muziekscene op de kaart te zetten. De beste nieuwsartikelen en de verrassendste bands halen het bovendien regelmatig tot de voorpagina van 3VOOR12.

Het mes snijdt hier aan twee kanten. De fans van 3VOOR12 kunnen zich aansluiten bij een sterk muziekmerk en zichtbaar worden voor een groot publiek, en de redactie ziet haar reikwijdte met honderden extra redacteuren gigantisch toenemen. Omarm je publiek en krijg er heel veel voor terug.

HappyVPRO
In mei 2004 maakte Bram van Splunteren voor Het Geluk van Nederland een programma over internetdaten met de titel MSN voor OSM (Ons Soort Mensen – MV). Bram zette de zoektocht van een man op internet naar een leuke date in scène, en maakte daar om het verhaal compleet te maken een zogenaamde datingsite bij, HappyVPRO. Uitgangspunt was een highbrow-versie te maken gebaseerd op de toen succesvolle site voor jonge meiden Happygirls.nl. Drie weken zou de site bestaan als bijlage bij het programma.

Die drie weken zijn inmiddels ruim vier jaar geworden, omdat er een enorme behoefte bleek aan een community van VPRO-ers. Nu is dat natuurlijk een abstract begrip, maar voor de mensen die zich aanmeldden was alles vanaf dag 1 helder: een VPRO-er heeft een redelijke opleiding genoten of is creatief, of beide. Dit maakte de gesprekjes op de site – een soort a-synchrone chat, of Twitter avant la lettre – direct enorm levendig. In notime werden er zelfs offline bijeenkomsten georganiseerd, waar overigens bleek dat de Amsterdamse VPRO-er toch wat anders was dan de Groningse variant. En hoewel de oorspronkelijke opzet een grap was, zijn er vele relaties uit voort gekomen.

De VPRO had zomaar een succesvolle niche-community gebouwd, waar inmiddels zo’n 15.000 leden een enorm hechte band hebben opgebouwd.

NING-communities
De succesverhalen van het laatste jaar zijn rgeelmatig gebouwd op het sociale platform van Ning. Ning is een platform waar iedereen in drie klikken een community kan maken rondom een willekeurig thema of onderwerp. Er zijn er inmiddels wereldwijd tienduizenden honderdduizenden gebouwd, maar wat moet je ermee als publieke omroep?

Bram van Splunteren heeft jaren na HappyVPRO een nieuwe succesvolle community opgezet rondom de Liefde. Ontstaan naar aanleiding van het televisieprogramma Café de Liefde zijn inmiddels 1.800 leden enorm actief in het bloggen of discussieren in woord en beeld over de geneugten en de rampen van de Liefde.

Een hele andere inzet van het Ning-platform zie je bij Landroof. Dit televisieprogramma neemt de bouwplannen in Nederland onder de loep. Onderliggende mechanieken in de ruimtelijke ordening worden blootgelegd. Thema’s als inspraak, subjectieve rapporten en eigendomsverhoudingen komen voorbij. Niet zelden worden regels met voeten getreden om maar een flatgebouw, bedrijventerrein of winkelcentrum te kunnen bouwen.

Landroof zorgt er met deze community voor dat inwoners van Nederland die zorgen maken over de natuur hun stem kunnen laten horen. Daar waar ze bij inspraakrondes aan de kant worden geschoven, vinden ze bij Landroof gehoor. De programmamakers zetten het publiek in voor de realisatie van onthutsende televisie. Inmiddels heeft Landroof de prestigieuze Prix Italia in de wacht gesleept in de categorie Empowering Audiences. Een schoolvoorbeeld van de succesvolle inzet van social media!

De VPRO heeft daarnaast een grote hoeveelheid weblogs, eigen YouTube-channels, Netvibes-universums en is aanwezig op Hyves, Last.fm, Flickr, MySpace, Flickr en zelfs op LinkedIn.

Advertenties

2 gedachten over “Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (3)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s