Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (4)

Kort geleden schreef ik hier het artikel Social Media? Duik erin! Als je niet zo’n durfal bent om direct te duiken, maar wel erg benieuwd naar de kracht van social media, kun je eerst beginnen met te luisteren naar wat mensen over je merk (lees: omroep) of product (lees: programma) zeggen. Er zijn meerdere manieren om dit te achterhalen. Omdat op weblogs meestal vaker een mening wordt geventileerd dan op een willekeurige nieuws- of startpagina is Google’s Blogsearch een goed begin om reacties te vinden op je programma’s.

collaborationEen tweede stap die je kan zetten is het gesprek aangaan met je publiek. Dat kan door op blogartikelen te reageren. Maar met een duidelijke doelgroep is het nog slimmer om zelf een blog te beginnen. Je biedt hiermee een kijkje in de keuken, en je kan bovendien nog wat leren van je publiek.

Bert Jansen van Human heeft vorig jaar het initiatief genomen tot het platform Docblogs. DocBlogs zijn weblogs van documentairemakers op de site van het documentaireplatform Holland Doc. Wie de DocBlogs leest, krijgt inzicht in het ontstaan van een documentaire. Maar dat niet alleen: het lokt tegelijk een hoop reacties en betrokkenheid uit van de bezoekers. Er is op Docblogs een levendige community ontstaan rondom documentaires. De kijkcijfer-politie zal misschien zeggen “Leuk die honderd reageerders, maar daarvoor gaan we geen documentaires van een paar ton maken”. Maar die honderd mensen zijn wel de mensen die tijdens het productieproces van zo’n documentaire voor waardevolle input kunnen zorgen.

Omdat een documentaire in mijn beleving vaak een kunstproject is, waarvan het script al helemaal vast staat – je wilt als maker toch een bepaald verhaal vertellen – zou zo’n intiatief van Human nog veel beter aansluiten bij programma’s als Tegenlicht waar vaker actuele onderwerpen worden aangesneden, waar bovendien genoeg discussie over kan onstaan. Ik weet zeker dat de Tegenlicht-kijker doorgaans een hoogopgeleid persoon is danwel een kritische kijk op de wereld heeft. Als de redactie die intellectuele wereldburgers aan zich kan binden in een community, en ze via een blog op de hoogte houdt van de onderwerpen die op de agenda staan, dan weet ik zeker dat een deel van de bureauredactie door deze community uit handen wordt genomen. Ik vermoed dat er geen enkel thema of vakgebied is te bedenken waarover de Tegenlicht kijker geen gefundeerde mening heeft. De kennis van deze community zou een verrijking kunnen zijn van de programma’s. Bovendien heb je een enorm reservoir aan deskundigen, mocht je iemand nog eens geïnterviewd willen opvoeren.

Nou wil het geval dat in 2006 Tegenlicht een samenwerking is aangegaan met Sargasso. De bloggers van Sargasso willen naar eigen zeggen aandacht geven aan nieuws dat terzijde is geschoven door de traditionele media, informatieve stukken schrijven over wetenschap, politiek of cultuur alsmede wat te doen aan vroeg-Ming dynastie fetishisme. Een slimme zet van Tegenlicht, want zonder eerst zelf een community op te gaan bouwen, vinden ze in de Sargasso-blogger en hun lezerspubliek geestverwanten. De samenwerking leidde tot levendige discussies over de Midden-Oosten-problematiek op Sargasso en uiteindelijk zelfs tot een zesluik over dit onderwerp bij Tegenlicht. Social media volgens het boekje! Maar het lijkt alsof daarna de liefde voorbij was. Uiteraard wordt er nog wel geschreven op Sargasso over uitzendingen van Tegenlicht, maar dat deden ze waarschijnlijk voor de samenwerking ook al. Jammer, want het beloofde veel goeds in de zomer van 2007.

Advertenties

6 gedachten over “Publieke omroepen en social media: Succesverhalen en gemiste kansen (4)

  1. Steeph

    De liefde is nog niet voorbij hoor. Maar het is zoeken naar een vorm van samenwerken die zowel voor beide partijen waarde heeft als een manier van samenwerken die het directe/hectische van (amateur) bloggers combineert met het ritme van documentaire makers.

  2. martijnverver Berichtauteur

    Ha Steeph,
    dat is goed om te horen. Ik zou het zo mooi vinden als jullie en jullie lezers naar aanleiding van discussies nog directer betrokken zouden kunnen worden bij de totstandkoming van een documentaire. Maar ik kan begrijpen dat het ritme-verschil een drempel kan zijn. We houden jullie in de gaten!

  3. Steeph

    Martijn,
    Daar hebben we ook mee geexperimenteerd in de aanloop naar de serie Jansen en Janssen (ook VPRO). Alleen is die serie na 1 seizoen weer gestopt. Paste niet meer in het plaatje van de netcoordinator.

    http://sargasso.nl/archief/author/hilversum/

    Verder is het zo dat veel VPRO mensen meelezen en inspiratie halen uit de onderwerpen die bij ons naar voren komen. Moeilijker aantoonbaar, maar wel van invloed.

  4. martijnverver Berichtauteur

    Tja, dat lot treft sommige programma’s. De programmamaker zal altijd zeggen dat het niet in het plaatje van de netmanager past. De netmanager vindt misschien gewoon dat het niet genoeg kijkers trekt:) Maar ik heb zojuist even wat stukken en reacties gelezen, en het is inderdaad leuk om te zien wat bepaalde onderwerpen teweeg brengen.

    Met een programma als Tegenlicht dat voorlopig nog wel even mee kan, zou je hier zoveel uit kunnen halen. En dan bedoel ik echt op het gebied van Collaboration en Cocreation. Samen iets tot stand brengen. Als programmamaker hou je natuurlijk altijd de regie, maar de onvermoede input en inzichten die je via deze weg zou kunnen verkrijgen zijn volgens mij enorm.

  5. martijnverver Berichtauteur

    Dag Bert,

    Ik hoorde van Marco al over de internationale zegetocht van Flickradio. Heb zojuist de site van jullie nieuwe project bezocht, en dat ziet er ook weer razendinteressant uit. Ben benieuwd naar het resultaat.

    Jammer dat jullie de prijs maandag niet wonnen!
    Maar de concurrentie was dan ook groot.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s