Ken het krachtenveld op internet

Internet is veranderd sinds de opkomst van Web 2.0. De ontwikkelingen op internet zijn te vatten in een aantal principes: die van collaboration, participation, reputation en transparency.

Collaboration
Recente ontwikkelingen op internet maken het mogelijk dat mensen op een eenvoudige manier met elkaar kunnen samenwerken. Dit uit zich onder meer in gezamenlijke kennisverwerving via de structuur van een wiki. Wikipedia is de standaard op dit vlak. Naast kennisverwerving kan ook de praktische samenwerking in projecten geheel anders worden georganiseerd. Mensen kunnen via allerlei websites en online applicaties gezamenlijk doelen bereiken. Hierbij maakt het zelfs niet uit of men in dezelfde tijdzone werkt of aan de andere kant van de wereld.

ParticipationGeneration Y
Door de openheid van netwerken als Twitter, Hyves en Facebook is de mogelijkheid tot participatie in discussie, nieuwsvorming en samenwerkings-projecten enorm toegenomen. Bij jongeren uit zich dit door de veel uren die ze doorbrengen op Hyves. Resultaat van deze vorm van participatie is dat veel jongeren zich sneller op hun gemak voelen in een sociale omgeving en daardoor eenvoudiger hun steentje bijdragen in een community van gelijkgestemden. Generation Y, zo wordt de online generatie wel genoemd. Het is goed om te beseffen dat in 2010 de omvang van Gen Y het nog werkende deel van de babyboomers zal overtreffen. Dit zijn de mensen die de komende jaren in grote getale de arbeidmarkt op komen.

Reputation
Er zijn meerdere redenen waarom internetgebruikers voornoemd gedrag vertonen. Dit loopt uiteen van tijdverdrijf tot geldingsdrang. Bij de introductie van allerlei rating- en review-technieken op diverse communitysites bleek echter dat ‘online reputatie’ een belangrijke drijfveer vormt voor het actieve participerende gedrag online. Degene met de meeste stemmen, de meeste comments, de meeste diggs, de meetse retweets staat bovenaan op de ladder. En het maakt niet of dit in een kleine community van tien personen is (een Hyvesgroep) of van honderdduizenden (de Nederlandse Twittercommunity).

Dit gedrag wordt overigens niet alleen door individuen vertoond maar ook steeds meer door bedrijven en merken. Als je niet genoemd wordt is er iets mis. Individuen voelen zich goed als ze online een goede reputatie hebben, bedrijven zijn zelfs genoodzaakt in de online communities een naam op te bouwen.

Transparancy
De tijd van een gecontroleerd eigen domein op internet is voorbij. Informatie wil vrij zijn. Informatie is overal vrijelijk beschikbaar. En als je niet zelf de informatie verstrekt doet iemand anders het wel. Dit leidt bij heel veel partijen (bedrijven, organisatie, individuen) tot een grote vorm van transparantie. Alleen de succesverhalen publiceren en het falen verdoezelen is onmogelijk in deze tijd. De internetgebruiker verwacht ook het hele verhaal te horen. En met de opkomst van Twitter en andere microbloggingservices worden de verhalen ook realtime gedeeld. Dit geeft internetgebruikers het goede gevoel altijd op de hoogte te zijn, continu geinformeerd. Je bent er live bij. Of het nou de Tour de France is, de begrafenis van Michael Jackson, een ontsporing in Viareggio of een hele kleine persoonlijke belevenis van een online friend.

Advies: kijk eens naar je eigen aanwezigheid op internet en vraag je af of je gebruik maakt van deze nieuwe krachten op internet. Zo niet, onderneem dan nu actie!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s