Creëer deelbare content

Vaak zeg ik tegen klanten en wie het maar wil horen dat als ze grote groepen mensen, liefhebbers, fans willen bereiken, dat ze dan shareable content moeten aanbieden op internet. Omdat steeds meer mensen connected zijn, zijn ze steeds meer geneigd om goede content te delen met anderen.

Soms verwijs ik naar die tijd van Koot en Bie op zondagavond. Dat was een tijdperk waarin je vrijwel zeker wist dat de mensen uit jouw ‘peergroup’ het ook hadden gezien, en kon je er de volgende dag met elkaar over praten op schoolplein of bij koffie-automaat. Nu is iedereen always connected en door de enorme hoeveelheid beschikbare content zien we allemaal wat anders als we online zijn. Om er toch over te kunnen praten, deel je datgene wat je raakt of opwindt of anderszins beroert.

Creëer als contentleverancier dus deelbare content als je wilt dat je stem wordt gehoord of je video wordt gezien. Niet alleen zal een object dat gedeeld kan worden via weblogs, Twitter of Facebook vrij snel een grote groep mensen (vrienden van vrienden van vrienden) bereiken, tot vandaag wezen de zoekresultaten in Google ook uit dat een bericht op Twitter hoog in de zoekmachines eindigde. Traditional SEO – eat your heart out!

Tot vandaag zeg ik, want op 21 oktober 2009 hebben zowel Microsoft als Google een deal gesloten met Twitter om alles wat we met zijn allen twitteren zo te gaan indexeren dat het waardevol wordt voor iedereen. Dus ook voor de Twitter-non-believers. Dit houdt in dat Microsoft real-time zijn zoekresultaten actualiseert aan de hand van de Twitter-zoekresultaten. Wat het speciaal maakt echter is dat Bing (Microsoft’s antwoord op Google Search) niet alleen op basis van tijdstip (recentelijkheid) maar ook op basis van relevantie tweets gaat tonen. Relevantie betekent in dit geval bijvoorbeeld: hoe vaak wordt een tweet opnieuw gepost, oftewel geretweet.

Aan de ene kant onderbouwt dit mijn motto van de noodzaak van shareable content. Als Google en Micosoft nu gelijktijdig deals sluiten met Twitter, dan is het van belang dat jouw content dus ook over Twitter stroomt. Aan de andere kant geeft het mijn verhaal van deelbare content wel een extra dimensie, die een drempel kan opwerpen. Je content moet niet alleen eenvoudig deelbaar zijn over Twitter, maar het moet ook nog van zo’n relevantie zijn dat men bereid is dit te retweeten, anders kan je die koppositie in de zoekresultaten wel vergeten…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s