Schop de heilige huisjes omver

Op een weblog over de bibliotheek- ‘business’ las ik vanmiddag een vlammend betoog over de noodzaak om de heilige huisjes omver te schoppen die nog steeds rechtop staan in veel bibliotheken. Met name in school- en universiteitsbibliotheken is het van belang aan te sluiten op een veranderende leef- en belevingswereld van de studenten. De bibliotheek is meer dan ooit nodig als gids in de overdaad aan informatie, maar alleen als er relevante ondersteuning is voor hen die gewend zijn aan een digitale omgeving.

  • Transformeer de ‘bibliotheek’ tot een ‘leeromgeving’. Hou op met het gesis om stilte, maak je niet druk over rondslingerende koffiebekertjes. Verwelkom de studenten met open armen, inclusief hun troep en hun Facebook. Geef ze nieuwe tools, zodat ze kunnen vinden, evalueren en creëren met de informatie voorhanden.
  • Stop met het lesgeven van papier. Papier is handig als oriëntatie, maar het bewijst de digital natives verder geen enkele dienst: ze kunnen het namelijk niet posten, embedden of ernaar linken om op die manier een discussie of gezamenlijke analyse op te starten over de inhoud. Een samenwerking met hun online peers, experts buiten de universiteit of zelfs met een wereldwijd publiek.

De bibliotheek is natuurlijk slechts één van de onderdelen van een school of universiteit die mee moet groeien met de ontwikkelingen. Nu weet ik niet precíes hoe het eraan toegaat op een middelbare school tegenwoordig, maar ik zie nog steeds dat leerlingen grote stapels boeken moeten kaften om het Gymnasium volgens de geldende regels te kunnen doorlopen. Dat kan beter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s