SXSW2010 is voorbij: de lessons learned

South by South West Interactive – het techevent van het jaar – is voorbij. De internetindustrie kan weer aan het werk met de lessen die ze daar hebben geleerd. De Nederlandse bloggers hebben een heel mooi verslag gemaakt dit jaar op hun groepsblog. De onderwerpen van de honderden panels liepen uiteen van interaction design tot privacy, en social media blijft in Austin al jaren de gemoederen bezig houden. Jay Bear beschreef zijn bevindingen in dertien observaties, waarvan ik er hier een aantal zal aanstippen. Lees zijn hele verhaal op Convince&Convert.

Locatie, Locatie, Locatie

Al een aantal jaar zien we location based services ontstaan, maar met de catfight tussen Foursquare en Gowalla tijdens SXSW2010 is de beer los. Beide diensten bieden ieder op hun eigen manier de gebruiker een hoop lol en gemak zodra je via je telefoon incheckt op een bepaalde locatie. Wie is er dichtbij je, tips van insiders voor elke locatie en spelelementen en locatiegebonden promotie-acties maken de privacy-discussie ondergeschikt.

Sociale data

Nadat we allemaal aan het Twitteren zijn geslagen en profielen hebben op platforms als LinkedIn en Facebook is het nuttig en noodzakelijk geworden om iets te doen met alle data die we kunnen verzamelen over het gebruik van social media en hoe we hier beter van kunnen worden. beter op persoonlijk vlak, maar ook op het gebied van klantenservice, omzetverhoging, merkbeleving en ga zo maar door. Er zijn vele doelen te bereiken met goed gebruik van sociale media.

Sociale integratie

Aansluitend op het vorige punt is het van belang dat we sociale media niet meer als losse diensten zien. Integreer de mogelijkheden van sociale media in al je doen en laten. In je bedrijfsprocessen, je klanenservice, je marketingstrategie en zie hoe je door directer contact met je vrienden, je klanten en je doelgroep meer kan bereiken dan voorheen.

Sociale specialisatie

Sociale media zijn inmiddels niet meer in twee woorden weg te zetten als online exhibitionisme (zoals me deze week overkwam tijdens een workshop die ik gaf bij een uitgever van programmabladen). Het is tijd om specialisaties te zien in het gebruik van sociale media. Van CRM tot content strategie tot mond-tot-mond-reclame. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Volgend jaar ben ik er weer bij in Austin. En dan ben ik benieuwd of location based services echt grootschalig een voet aan de grond hebben gekregen.

Advertenties

Een gedachte over “SXSW2010 is voorbij: de lessons learned

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s