Future Of Web Apps 2010

Vorige week was ik een paar dagen in London voor het jaarlijkse congres Future Of Web Apps, waar zo’n zeshonderd man zich lieten bijpraten door enkele voorlopers uit de internetbusiness. Behalve de altijd terugkerende powertalks van succesvolle ondernemers als Jason Calacanis om de startups in de zaal een hart onder de riem te steken, hadden de meeste presentaties het gebruik van nieuwe technologie als uitgangspunt. Denk hierbij aan mobiele applicaties, locatie gebaseerde diensten en HTML5 – de techniek die het mogelijk maakt dat een website op alle platformen goed presteert.

Om met het laatste te beginnen: HTML5 gaat ons helpen websites niet alleen op alle desktopbrowsers goed te laten werken, maar tegelijk ook op de nieuwe mobiele platformen van Apple en Android. Flash en Flashvideo zullen op termijn wellicht overbodig worden als je gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel hebt. Maar gezegd moet worden dat we wel een jaar verder zijn voor deze techniek als standaard is geaccepteerd voor webontwikkeling.

Het congres gaat ook over de toekomst van Web Apps, oftewel het gaat altijd net iets verder dan een website. Veel sprekers zijn oprichter van een bedrijf dat met een webapplicatie zijn geld verdient. Een goed voorbeeld is Mailchimp. In een eerder artikel heb ik wat tips van hen over e-mailmarketing beschreven. Een tweede presentatie van hen legde de nadruk op het belang van een plezierig interactiedesign. Als je de interactie van een klant met jouw webapplicatie helemaal kapotanalyseert om de kortste weg naar de kassa te ontwerpen, dan ben je niet helemaal goed bezig volgens Aarron Walter, de interaction designer van Mailchimp.

De location based services werden vertegenwoordigd door Josh Williams van Gowalla en Joe Stump van SimpleGeo. Beiden zijn het erover eens dat het pure inchecken (waar ik eerder al over schreef) niet de toekomst heeft. Wat dan wel, dat blijft lastig. Helemaal nu Facebook met Facebook Places in een keer ook een (grote)speler is in het wereldje dat eerst uit een strijd tussen Foursquare en Gowalla leek te bestaan. Hoe brengen we deze diensten ‘beyond the checkin’ en wat is een langdurig verdienmodel? Veel vragen, vooralsnog weinig antwoorden.

Toch blijft de markt voor location based services mij mateloos boeien. Waarom? Omdat mijn locatie theoretisch altijd bekend is (omdat ik altijd mijn mobiele telefoon bij me draag) kan ik altijd op de hoogte gesteld worden van interessante dingen in mijn nabijheid. Of het nou is in welk café mijn vrienden uithangen, of in welke winkel een op mij toegesneden aanbieding op me ligt te wachten. De praktijk is echter weerbarstiger. Nu moet ik eerst inchecken op een locatie voor mij die informatie wordt verstrekt. Maar applicaties die mij ongevraagd overal volgen is ook weer niet helemaal wat we zoeken. Josh Williams van Gowalla ziet wel wat in deze optie: als van iedereen altijd de locatie bekend is, is massa te creëren voor bijvoorbeeld groepskortingen. Groupon is een dienst die (overigens zonder locatie-informatie) van dit principe gebruik maakt. Joe Stump van Simple Geo ziet meer toekomst in location based games. Denk aan een soort virtual reality: zodra je een bank binnenloopt, wordt dat geregistreerd en krijg je de opdracht om een virtueel geplaatste bom onschadelijk te maken.  Allemaal spielerei natuurlijk, en het geeft in mijn optiek aan dat hét businessmodel rondom de locatie van individuen nog niet is bedacht.

Tot slot heb ik erg genoten van Ryan Singer van 37 Signals die in een half uur volledig inzicht gaf in de user-centric benadering die zij hanteren bij de ontwikkeling van webapps. Apps wij die ook gebruiken bij Headline Interactive, zoals de projecmanagementsoftware Basecamp.

Dit bericht heb ik eerder gepost op de website van Headline Interactive.

Geef een reactie

