Onze eigen kennis is goud waard

Wikipedia heeft eind vorig jaar ruim 16 miljoen dollar opgehaald om volledig advertentievrij te kunnen blijven én gratis, zo maakten ze vanochtend bekend. En het mooie is dat de mensen die dit geld bij elkaar heeft gebracht, waarschijnlijk voor een groot deel dezelfde zijn als zij die hun kennis delen op Wikipedia. Wat dat betekent:

  • We vinden niet alleen de diplomatieke geheimen van de VS belangrijk genoeg om te openbaren, maar ook of juist onze eigen kennis over de wereld in het algemeen of over specifieke niches in het bijzonder.
  • We zijn bereid te betalen voor een online platform dat onze eigen kennis op een objectieve en niet-opdringerige manier presenteert.

Dit is niet alleen fantastisch voor socialmedia-profeten, een bewijs dat de kracht van online kennisdeling door velen wordt onderkend. Het biedt ook enorm goede vooruitzichten voor andere platformen die de kracht van de crowd weten te bundelen op een zinvolle manier. De businesscase is hier niet belangrijk om funding te krijgen, maar de relevantie voor de gebruiker.

De vraag is nu alleen: is Wikipedia kopieerbaar? Is het een concept dat ook op andere gebieden net zo krachtig zou kunnen zijn? Een platform voor het delen van creativiteit bijvoorbeeld, of van ideeën? Of is Wikipedia de’ moeder aller crowdsourcing-initiatieven’ en is elke volgende poging dit succes te bereiken gedoemd te mislukken?

Advertenties

2 gedachten over “Onze eigen kennis is goud waard

  1. Bas

    He Martijn,

    ´De´ wiki’s op het gebied van gedeelde (onbeschermde)ideeen, innovaties, creaties zie ik er niet van komen. Mensen beschermen hun concepten tot een zekere stevige basis, want er wordt flink gejat. Gewone platformen voor creathea bestaan al.

    Wiki’s zijn er voor feiten. Kopieerbaar? Ja. want we zijn nog lang niet ‘uitgeconcept’. Echter premature zaken e.g. in ontwikkeling, waar geld/eer mee te verdienen valt, komen niet op wiki. We blijven wolven, ondanks techniek.

  2. martijnverver Berichtauteur

    Bas!
    Klopt van die beschermende houding. Tegelijkertijd merk ik dat ideeën nooit alleen komen. Misschien is het dus beter om gelijk een idee/creatie te delen met de wereld en daarmee te claimen, al is dat niet rechtsgeldig. Daarbij kan een ‘wiki’ helpen om zo’n idee met anderen uit te werken.

    En wat Wikipedia betreft: ja dat staat stil qua ontwikkeling, maar is volgens mij supersterk qua crowd-moderatie, of hoe je het wilt noemen. Qua innovatie dus kopieerbaar en verbeterbaar. Kijk naar Quora, veel dynamischer en betrokkenheid van veel meer mensen. Ik schrefe er vandaag wat over op ons bureaublog: http://bit.ly/hcQqsu

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s