Samenwerking 2.0 – Social media in je bedrijfsproces

De kracht van interactieve platformen als Twitter en LinkedIn is door menigeen al ervaren. We netwerken ons suf, we delen kennis en informatie en we bespreken het wereldnieuws (of de brand om de hoek). We zien de toegevoegde waarde, want we zijn beter geïnformeerd, kunnen over meer zaken meepraten en door ons uitdijende netwerk wordt er ook nog wel eens een lead gegenereerd voor mogelijke nieuwe opdrachten.

Deze enorme power van dit soort platformen kan binnen (project)organisaties ook veel toevoegen. Toch krijg ik het gevoel dat er nog niet veel gebruik wordt gemaakt van platformen die kennisdeling en interactie binnen bedrijven stimuleren. Er wordt nog steeds enorm veel gemaild, terwijl er voorbeelden te over zijn:

Basecamp voor Projectmanagement
Sinds jaar en dag werk ik al met Basecamp. Dit is een online projectomgeving waarin projectteams een project van A to Z kunnen documenteren. Voortgangsberichten, bestanden, milestones, actielijsten, urenregistratie en gedeelde documenten zijn allemaal voorhanden. Een Reply to all is niet meer nodig.

Wiki voor kennisdeling
Door het Handboek Communities van Erwin Blom nam ik kennis van de saleswiki van Sanoma uitgevers. Een interne wiki bevat daar alle informatie over colega’s, klanten, uitgaven, advertentietarieven, contracthistorie, etc. De salesmanager die gebruik maakt van die wiki blijkt zes keer zo snel zijn informatie bij elkaar te hebben als zijn collega die zijn rolodex en hangmappen moet uitpluizen.

Yammer voor organisatiebrede interactie
Rijkswaterstaat laat in onderstaande video zien hoe een medewerker via Yammer op locatie in contact kan treden met de hele organisatie op het moment dat hij met een acuut probleem zit. Kennis en ervaring wordt hier realtime ingezet om de klus zo goed mogelijk te klaren.


Ik ben benieuwd naar meer ervaringen met de inzet van sociale of interactieve platformen om een project of proces effectiever en beter te laten verlopen. Laat me in de reacties weten welke tools je gebruikt en welke voordelen dat oplevert.

Advertenties

2 gedachten over “Samenwerking 2.0 – Social media in je bedrijfsproces

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s