De niche maakt Sociale Media groot

{EAV_BLOG_VER:d083e35d9db5f43b}

Sociale Media heeft de afgelopen jaren voor enorme opwinding gezorgd. Internet heeft onmiskenbaar een menselijke kant gekregen. In de vele publicaties over deze ontwikkeling gaat vrijwel altijd de aandacht uit naar ‘de grote jongens’. Naar de 700 miljoen leden van Facebook, naar het businesmodel van Twitter en sinds vorige week uiteraard naar de meest recente poging van Google om een rol te spelen tussen deze mastondonten van het sociale web met hun nieuwe dienst Google+ (waar mijn collega Siegfried onlangs een stuk over schreef op Marketingfacts).

In mijn beleving blijven de kleinere spelers onderbelicht. Er zijn talloze online diensten, communities zo je wilt, die gebruik maken van precies dezelfde principes, zonder de druk van een miljardenomzet of tenminste de inlossing van de belofte van grootkapitaal. De ‘wereldleiders’ proberen de markt te overschaduwen en tegelijkertijd relevant te blijven met een menselijke maat. Denk aan de groepen-functionaliteit in Facebook, de lists in Twitter en de circles in Google+. De ‘specialisten’ daarentegen nemen die menselijke maat als uitgangspunt, en weten op die manier een eigen succesvolle niche te creëren.

AirbnbAirbnb is zo’n specialist. Met slechts een account en een creditcard heb je toegang tot de huur van tienduizenden huizen en appartementen in 185 landen. Van Almelo tot Hawaii bieden gewone mensen hun woning aan voor verhuur. De site organiseert slechts de communicatie en de ratings en reviews. Zelf ben je na een boeking verantwoordelijk voor duidelijke afspraken met de verhuurder. Het werkt zo simpel dat ik via mijn iPhone in drie klikken een appartement in hartje Parijs heb gehuurd voor nog geen €90,- per nacht. De kracht van dit platform zit hem in de focus op één behoefte: de wens van velen om een vreemde stad te verkennen vanuit een ‘eigen’ huis. En het is een succes omdat heel veel mensen bereid zijn hun woning ter beschikking te stellen voor een behoefte die ze bij zichzelf herkennen. Er komt geen reisbureau meer aan te pas.

WazeWaze maakt op een heel andere manier gebruik van de macht van het getal. Waze is een mobiele applicatie die gratis navigatiesoftware levert op basis van realtime condities op de weg. Ieder gebruiker die de applicatie aan heeft staan tijdens het autorijden, seint zijn positie en snelheid door en draagt zo bij aan het berekenen van de meest efficiënte route voor anderen die op pad gaan. Files worden zo snel ‘zichtbaar’ voor andere weggebruikers. TomTom had hiervoor een dure deal met Vodafone nodig. Hier wordt gebruik gemaakt van de mobiele computerkracht van de vele miljoenen smartphones die de verkeersdeelnemers sowieso al bij zich hebben.

InstagramInstagram is een iPhone App die een immense community van fotoliefhebbers bij elkaar heeft gebracht binnen een scherm van een paar inch. Elke foto die je deelt met je volger kun je vooraf nog bewerken met een van de vijftien filters. Je publiceert hem als je wilt direct op Twitter, Facebook of Flickr. En je volgers kunnen hem ‘liken’ en reageren. Je kruipt via de foto’s op een eenvoudige manier manier in de huid van een ander – bekend of onbekend

Apps for Amsterdam is een intitatief van Waag Society, de Gemeente Amsterdam en Hack de Overheid. Zowel de overheid als het bedrijfsleven beschikt over enorme hoeveelheden feitelijke informatie over de samenleving, van criminaliteitscijfers tot vuilnisophaalroutes, van de kwaliteit van scholen tot verkeersstatistieken. Developers worden uitgenodigd om hun applicaties te ontwikkelen op basis van beschikbare Open Data van de gemeente Amsterdam. Zo is op basis van deze data de Energielabel App ontwikkeld. Deze App laat energiegegevens zien over gebouwen en woningen en geeft gebruikers gratis subsidie-advies. De kracht van dit initiatief ligt in het feit dat data pas interessant worden al je ze combineert. De sociale kacht is dat door de data vrij te geven via internet, de expertise van anderen buiten je organisatie wordt ingezet om deze zinvolle combinaties te maken.

Deze voorbeelden zijn slechts een topje van de ijsberg, maar ik wil ermee laten zien dat sociale media niet alleen een iPad-weggeef-campagne is op Facebook of zoveel mogelijk volgers op Twitter. Juist door een niche te benoemen, en daaromheen kennis en enthousiasme te verzamelen, kunnen de princpes van sociale media – communicatie, samenwerking, kennisdeling –  tot succes leiden.

Kortom: sociale media is groot, maar kan juist op kleine schaal tot succes leiden!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s