Klout is vooral een online illussie

Er zijn steeds meer diensten die je online invloed proberen te meten en bij te houden. Empire Avenue maakt er een spel van: je hebt tienduizend aandelen en de beurswaarde van die aandelen wordt hoger naarmate je actief bent op de diverse sociale netwerken. [Koop aandelen in mij!]  Klout daarentegen is bloedserieus. Met analyses, grafieken en vergelijkingen met je online vrienden krijg je van Klout een cijfer tussen 0 en 100, dat aangeeft hoe invloedrijk je bent. Online, that is.

Klout=57Ik geef toe, ik ben er ook gevoelig voor, al heb ik er geen bal aan. Een hogere Klout-score brengt me geen nieuwe vrienden, geen business, niks. Maar een hoge score geeft wel aan dat je kennelijk actief bent online en veel mensen bereikt. En daar kan goed gebruik van worden gemaakt door merken die producten in de markt willen zetten. Op The Next Web las ik over een modefeestje in Florida, waar je alleen binnenkwam met een Klout-score van 40 of hoger. Gevolg? Online rumoer. Had je een te lage score, dan vond je het belachelijk. Had je een hoge score, dan zorgde je ervoor dat men wist dat je binnen was. Binnen = beroemd.

De viral marketeers hebben het met Klout een stuk makkelijker gekregen om online influencers te vinden. Maar op het persoonlijke vlak, moet je toch goed nadenken of die Klout-score je brengt wat je wilt. Wil je offline een netwerk bouwen? Om zaken te doen of carrière te maken, of anderszins invloedrijk te zijn in het échte leven? Misschien stelt die Kloutscore dan helemaal niks voor, en is de tijd die je besteed om hem te verhogen verloren tijd. Om maar een voorbeeld te geven: Jack Welch. Ik zit nog net onder hem met mijn Klout-score van 57, maar toch krijgt híj $100.000 voor een spreekbeurt en een miljoen voorschot op zijn nieuwe boek. Nog afgezien wat hij bij General Electronics allemaal heeft bereikt met z’n lousy Klout-score van 62. Of zoals Aaron Biebert schrijft: Offline Influence is deeper dan online Klout.

Geef een reactie

