Open brief aan Roek Lips

Beste Roek Lips,

Ik heb je boekje ‘Ben ik in beeld’ gekocht, in de hoop inzicht te krijgen in de ideeën over ‘nieuwe media’ op het hoogste niveau van de Publieke Omroep. Helaas is de lezer dat kijkje in de keuken niet gegund. Het is eigenlijk meer een ‘Best of…Social Media!’ geworden.  Een rondgang langs alle succesnummers op internet, van de Goldcorp-case die wordt beschreven in Wikinomics tot de ‘YouTube-hit met de krokodil, de bizon en de leeuw’. En het gaat vooral over alles, behalve over de Publieke Omroep.

De genoemde succesnummers stammen toevallig beiden uit 2007, wat erop lijkt te duiden dat je toen al de diverse memes voorbij zag komen. Maar de toon van jouw schrijven klinkt anders. Het is alsof je als kind voor het eerst de snoepwinkel van binnen ziet. Dat maakt dat het boek prettig leest: de wereld van internet is mooi. Maar het is ook bevreemdend voor een boek van de netmanager van Nederland 3. Ik ga ervanuit dat je het hebt geschreven met het doel je collega-bestuurders voor eens en voor altijd te overtuigen van nut en noodzaak van een actieve (crowdsourcende, co-creërende) rol voor de Publieke Omroep op internet, maar dat je het zelf natuurlijk allang doorhad.

Ik twijfel echter. Ik twijfel, omdat in het hele boek vrijwel geen enkel voorbeeld voorkomt van de publieke omroepen, de bespelers van ‘jouw’ net. En dat terwijl de laatste twaalf jaar tientallen miljoenen euro’s met instemming en goedkeuring van de NPO zijn besteed aan de meest fantastische en niet zelden succesvolle internetprojecten waarbij het publiek een belangrijke rol speelde. Jij hebt al die tijd in Hilversum rondgelopen, en de helft van de tijd zelfs als netmanager.

De voorbeelden zijn onuitputtelijk en sommige zijn net zo grijs gedraaid als de Will It Blend- en Lego-voorbeelden die je aanhaalt. Vaak slaan ze de middelste van jouw drie B’s nog over ook (Broadcast, MV).

  • VPRO’s 3VOOR12 betrekt al vijftien jaar de muziekliefhebber bij zijn muziekplatform. Van het aloude 3VOOR12 Lokaal tot het recente Film It Yourself, waar de Facebook-generatie met behulp van een mobiele app zorgt voor een meercameraregie van uiteenlopende acts. Het gaat daarbij om het verhaal, de inhoud, niet eens zozeer om de kwaliteit.
  • VARA’s Kassa zou niet zo succesvol zijn, zonder het enorm actieve online consumentenforum. Het serieus nemen van je publiek leidt tot een grotere betrokkenheid.
  • TROS nam bij de Sterren Academy de stem van de Hyvers en Twitteraars als uitgangspunt bij een populairiteitscontest tussen de deelnemers. Bij de Sterren Awards kon men stemmen. Gevolg: explosieve groei van Hyves-fans en nieuwsbriefabonnnees. Een community van gelijkgestemden is binnen handbereik.

Let wel: ik ben het eens met je betoog. De wereld is veranderd, en Hilversum moet mee. Er is geen keus. Maar de NPO besluit op dit moment de bezuigingsdruk van Den Haag aan te grijpen om de hele internettak de nek om te draaien.

Zeg me alsjeblieft dat dit mogelijk is, omdat jouw ideeën gemeengoed zijn geworden op het Mediapark. Dat dit het teken is dat het besef van de importantie van internet in alle lagen van de organisatie is doorgedrongen, en dat er dus geen aparte internetafdelingen meer nodig zijn, omdat internet integraal onderdeel is geworden van het programmeer-, marketing- en personeelsbeleid. Dat jouw boek het startschot is en niet het eindpunt van een crossmediaal, nee zelfs transmediaal beleid.

Ergens denk ik echter dat er nog een lange weg te gaan is, en dat op dit moment het gevaar bestaat dat het kind met het badwater wordt weggegooid, en dat internet in de Hilversumse ‘mediamix’ een marginale rol gaat spelen.

In afwachting van je reactie.

Met vriendelijke groet,

Martijn Verver

3 gedachten over “Open brief aan Roek Lips

  1. roek Lips

    Beste Martijn, dank voor je bijval (en voor het delen van je zorgen).
    Fijn dat je het boek lekker vindt lezen.
    Het idee om dit boek te schrijven is tijdens mijn werk als netmanager van Nederland 3 ontstaan en ook mede op verzoek van mensen die een aantal blogs van mij hebben gelezen. Het is vooral het verslag van een persoonlijke zoektocht. Ik heb daarbij veel inzichten en voorbeelden aangehaald die mij persoonlijk in de loop van de tijd hebben geïnspireerd (ook van recentere datum dan 2007;)). Voorbeelden die overal vandaan komen.

    Terecht dat je opmerkt dat de publieke omroep al veel moois doet op het gebied van social media en internet. Veel meer dan alleen de voorbeelden die in het boek worden genoemd.
    Jij noemt 3 voor twaalf, Kassa en Sterren Academy.
    Ik vul even aan: Opiniepanel (Eénvandaag), Serious Request, Top 2000, Uit de Kast (KRO), In therapie (NCRV), Spangas (ook NCRV), de site van DWDD, Collapsus (VPRO), Restart (EO), Not So Lonely Planet (BNN), Weg Van Nederland (met mooie app) en Truman (BNN, Kijkerspitch TV Lab, Teletekst), Buzz (app voor impactmeting), Tweettekst (BNN, twitter op Teletekst),
    IQ-test (tweede scherm), The Beagle (VPRO), Nederland van Boven (VPRO) en het steeds knapper in elkaar zittende Uitzendinggemist natuurlijk. En dan ben ik nog lang niet volledig.

    Het delen van kennis en inzichten is een uitgangspunt van dit boek en ik heb daarbij juist ook buiten de kaders van televisie en de publieke omroep willen denken. Zoals ik in het boek ook schrijf: ‘Alle bedrijven zijn nu mediabedrijven’. Ik heb dus niet in de eerste plaats geschreven voor de collega’s binnen de publieke omroep, zoals jij veronderstelt, want daar gebeurt volgens mij al een hoop. Het is geschreven voor een breder publiek. Er zijn veel mensen die rondlopen met gevoel iets te willen met alle nieuwe mogelijkheden en zoeken hoe ze daar voor zichzelf vorm aan kunnen geven.
    Met name tijdens spreekbeurten die ik geef over bijvoorbeeld de ervaringen rond TVLab, waar meer samenwerken met het publiek vanaf het begin uitgangspunt is, heb ik gemerkt dat de belangstelling en behoefte aan inzichten op dit gebied juist ook in andere sectoren groot is. Dan denk ik bijvoorbeeld aan mensen die werken in het onderwijs, de gezondheidszorg, overheid, reclamemakers etc.
    Een andere scoop dus.

    Tot slot begrijp ik dat je denkt dat de internettak door de NPO de nek is omgedraaid. Dat is geenszins het geval. Wij proberen juist de schade beperkt te houden. Het is de politieke lobbydruk van externe partijen geweest die ervoor heeft gezorgd dat wij moeten acteren op de politieke druk vanuit Brussel.
    Wij proberen nu juist een werkwijze te vinden waardoor activiteiten op internet een logisch en natuurlijk onderdeel worden van de traditionele media. Juist met de insteek dat het elkaar steeds meer gaat versterken. Niet radio, televisie en internet apart. Maar samen. In één mediaomgeving.

    Fijn dat je de moeite hebt genomen om je gedachten in een open brief met mij te delen. Dat is volgens mij waar het boek ook over gaat.

    Roek Lips
    Netmanager Nederland en
    auteur ‘Ben ik in beeld?’.

  2. martijnverver Berichtauteur

    Beste Roek,

    Een boek voor een breed publiek is mooi. De kennis die in Hilversum met publiek geld is vergaard wordt zo gedeeld met de maatschappij. Je bent in wezen de ‘publieke omroeper’ ;-) Maar een boek is tegelijkertijd natuurlijk niet voor een breed publiek. Als je tienduizend boeken verkoopt is het al veel in Nederland. Dat brede publiek zit elders. Deels op televisie, maar voor minstens zo’n groot deel op internet.

    Ik snap dat de druk uit de commerciële hoek op de politiek groot is. De publieke omroep is een makkelijk doelwit, maar te makkelijk en tevergeefs zal blijken. Iedereen kan namelijk produceren, en ‘alle bedrijven zijn mediabedrijven’. Het gevolg van die druk is de halvering (?) van internetbudgetten bij de omroepen. Omdat jij – zo begrijp ik al twitterend – deze internetbudgetten gaat verdelen in Hilversum, ben ik benieuwd hoe je dat gaat doen met wat er nog resteert.

    Als alle bedrijven mediabedrijven zijn, gaan omgekeerd mediabedrijven dan ook denken als bedrijven? Gaat straks het grootste deel van je budget naar de initiatieven waar het meeste resultaat valt te behalen? Vooral in die ene media-omgeving, waar radio, televisie en internet elkaar versterken, wat zijn de regels dan? Veel geld zal waarschijnlijk altijd aan televisie worden uitgegeven, omdat in absolute cijfers een televisie-uitzending het grootste bereik heeft . En dat terwijl een belangrijk deel van het publiek zijn informatie en entertainment op internet zoekt? Zeker de doelgroep die je met Nederland 3 bedient.

    Ik weet het, het zijn veel vragen. Vragen omdat ik zo graag – en juist van jou – een blik op de toekomst van de publieke omroep zou horen, in plaats van op onderwijs, gezondheidszorg en overheid. Hoe gaat die transmediale belofte vormkrijgen in Hilversum? Misschien meer een vraag voor een volgend boek ;-), maar wellicht kun je hier een tipje van de sluier oplichten.

    Martijn

  3. Aldith Hunkar (@aldith_hunkar)

    Interessante vragen, Martijn! Leuk dat je reageert, Roek!

    Als ik het zo lees moeten we misschien meteen maar stoppen met het gebruik van de term “nieuwe media”, want als het aan Roek ligt horen ze zeer binnenkort bij de traditionele. Benieuwd…

    Voorts denk ik dat Roek “scope” bedoelt waar hij “scoop” schrijft…

    Vriendelijks,

    Aldith Hunkar

Geef een reactie

