11 Maanden cashen of de crowd mobiliseren?

Vanavond las ik in een tweet van Marina van Dongen dat staatssecretaris Zijlstra op het Cultuurcongres in het Scheepvaartmuseum Erwin Olaf als lichtend voorbeeld gaf voor de Kunstsector Nieuwe Stijl.

Mooi bedacht, maar wat als je geen commerciële kunst kan of wil maken, maar wel een prachtig idee hebt dat uitgevoerd moet worden? Crowdfunding is daarvoor een van de oplossingen. Met het principe van crowdfunding wordt doorgaans bedoeld dat je de kosten van je (artistieke) project door een grote groep ‘investeerders’ dekt.

Voor Erwin Blom is crowdfunding “meer dan financiering, het is een andere manier van met je publiek of je klanten omgaan. Betrokkenheid creëren, banden aanhalen. Maar het is ook een manier van marktonderzoek. Uitvinden of er behoefte is aan wat je wilt gaan maken. Of laten zien dat je niet de enige bent die in je plan of product gelooft. Om met de aantoonbare belangstelling andere financiers te zoeken en vinden.”

In een serie van 28 blogposts laat Erwin de vele kansen en mogelijkheden van crowdfunding de revue passeren. Van Sellaband en Cinecrowd tot VoorDeKunst. Een must-read voor wie zich in het onderwerp wil verdiepen. En dat is niet alles: deze serie is een opwarmer voor het Kickstart Crowdfunding Event op 23 november in Amsterdam, waar je van betrokkenen zelf hoort wat de do’s en dont’s zijn van deze manier van financiering. Crowdfunding: het geld ligt voor het oprapen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s