Kansen voor cultuursector in het nauw

De cultuursector beleeft zware tijden, maar dat weerhoudt de sector er niet van om met innovatieve blik vooruit te kijken. Deze week was ik in Gent op het congres New Technologies for New Audiences. Wat mij opviel was het ongebreidelde enthousiasme waarmee verlichte personen uit de cultuursector kansen zien in de technologische ontwikkelingen om de cultuurbeleving nog beter en persoonlijker te maken.

De interessantste ontwikkeling vond ik het UiTiD van Cultuurnet Vlaanderen. Dit is een dienst die op basis van jouw gedrag – online en offline – en jouw social graph aanbevelingen kan doen voor mooie voorstellingen. Een zogenaamde cultural recommendation engine. We kennen dergelijke diensten al van Amazon, maar het mooie van UiTiD is dat het een webservice is die door alle deelnemende culturele instellingen kan worden geïntegreerd in hun website. Hiermee wordt het voor de cultuurliefhebber mogelijk om zijn profiel op diverse sites steeds verder te verfijnen. Zo kun je aangeven welke voorstellingen je mooi vindt, en welke absoluut niet. Door je sociale profielen te koppelen, telt het gedrag van je online vrienden ook mee. Maar ook kan je aankoopgedrag van tickets worden meegnomen in de optimalisatie van je profiel. Wat volgt is een lijst persoonlijke aanbevelingen die je kunnen verleiden tot meer cultuurconsumptie.

De toename van ‘cultuurconsumptie’ of het vergroten of verbreden van je publiek is ook het uitgangspunt van Audiences Europe Network dat een serie congressen organiseert in Europa. Zelf was ik uitgenodigd als keynote-spreker om een algemener verhaal te houden over de mechanismen achter het succes van sociale media, en hoe de cultursector dit in haar voordeel kan aanwenden. Zie hieronder mijn presentatie. Een artikel over hetzelfde onderwerp verscheen eerder dit jaar in het kwartaaltijdschrift Boekman 87, en is online nog na te lezen.

Wil je me ook nog in het echt zien spreken, hier is mijn keynote in een video-opname in twee delen

  • Deel 1 (11 minuten, zonder audio in de laatste minuut)
  • Deel 2  (40 minuten)
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s