Een mobiele app vandaag, is een billion-dollar-business tomorrow (maar Facebook wordt er niet wijzer van)

De toekomst van internet is mobiel maar de grote jongens weten vooralsnog de businesscase niet rond te krijgen. Facebook en Google hebben geen sluitend commercieel plan om de ongebreidelde groei op internet van de afgelopen jaren voort te zetten op mobiele platformen. Facebook smijt met geld om deze lancune op te vullen. De afgelopen maanden heeft Facebook onder meer Gowalla, Instagram en Glancee gekocht. Diensten die een redelijke fanbase hebben opgebouwd met sociale functionaliteit rondom locaties, foto’s en interesses, gebruikmakend van de gevanceerde mogelijkheden van het kleinood in onze broekzak. De enigen die daar financieel garen bij spinnen zijn de overgenomen partijen.

De smartphone is altijd bij ons, en als gebruiker voel je een grote mate van zelfbeschikking. Ons mobieltje is in 15 jaar tijd getransformeerd van een apparaat dat ons bewegingsvrijheid gaf tot een zesde zintuig dat ons de weg wijst, ons netwerk helpt onderhouden, ons tips geeft en ons de mogelijkheid biedt om elk moment de juiste keuzes te maken op basis van de meest actuele informatie, al dan niet door onze online peers aan ons toevertrouwd. Het is niet het derde scherm, naast onze televisie en de computer. Ook niet het ‘second screen’ zoals veel mediapartijen ons willen doen geloven. De smartphone is ons eerste scherm, vanaf dat we opstaan tot we naar bed gaan. Thuis, op het werk, op vakantie, overal en altijd.

Omdat het ons eerste scherm is, bepalen we zelf of en wanneer we advertenties bekijken. De tienduizenden apps bieden ons de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe we de digitale wereld benaderen. Advertenties maken van die mobiele beleving doorgaans geen onderdeel uit. En laten die advertenties nou net de belangrijkste (en enige?) inkomstenbron zijn van partijen als Facebook. Keer op keer verschijnen daarom artikelen over de voor Facebook in dit opzicht dramatische shift van het gebruik van hun dienst naar mobiele platformen.

Wat kun je daaraan doen? Een van mijn stokpaardjes luidt dat de gebruiker behoefte heeft aan personalisatie van zijn online beleving. Google doet op dit vlak hard zijn best. Op mijn iPhone kan echter zoveel meer. Mijn locatie, incheckgedrag, tweets, foto’s, online koopgedrag, er is zoveel bekend. Biedt mij dan ongevraagd (maar controleerbaar) tips en aanbiedingen. Foursquare schijnt binnenkort van start te gaan met gepersonaliseerde coupons voor aanbiedingen in jouw favoriete toko’s. Ja, dat soort dingen zijn goed! Ik vind reclame en advertenties helemaal niet verevelend als ze relevant zijn. Neem mijn informatie en biedt mij meerwaarde. Zou de toekomst van de mobiele businesscase dan liggen in de relevante, locatie gebaseerde en goed getimede Direct Marketing? Moet de adverteerder dan alsnog de rekening betalen? Wat mij betreft wel. Maar zorg dan dat je je klantendatabases eens bekijkt, combineer de gegevens die je vindt met andere data. Stop met miljoenen naar televisiecampagnes te sluizen en let eens op wat je klant werkelijk beweegt. En geef je (potentiële) klant dan op maat gesneden aandacht. Ik denk dat het werkt, wat jij?

Plaats een reactie