Social mobile: zelfs je data-abonnement wordt mobiel met Karma

De opkomst van mobiel internet heeft al sinds de eerste GPRS-telefoons mijn volle aandacht. Maar ondanks WAP-sites en iMode, waar ik zowel persoonlijk als professioneel druk mee in de weer ben geweest, werd het natuurlijk pas echt wat met de komst van de eerste iPhone. Er zijn sindsdien geen obstakels meer om altijd online te zijn. Hoewel: de telco’s hebben nog net iets teveel de touwtjes in handen waar het gaat om bandbreedte en connectiviteit. En de koffieshop-eigenaren hebben nog net iets te vaak een met wachtwoord beveiligd netwerk.

Vanaf nu wordt dat laatste obstakel wellicht ook weggewerkt. Karma, een startup van de Nederlander Robert van Gaal, heeft zijn eerste investeringsronde succesvol afgerond en kan met een kleine miljoen dollar aan de slag om het ideaal van alom aanwezige connectiviteit te realiseren. Karma biedt in de basis een dienst die niet nieuw is, namelijk een dataverbinding via een apparaatje dat een 4G mobiele dataverbinding omzet in een mobiele WiFi-hotspot. Je rekent de verbruikte data af per Gigabyte.

Maar nu komt het: je dataverbinding staat ‘open’ voor andere behoeftigen. Mensen die in jouw buurt zijn, kunnen via jouw hotspot ook verbinding maken met internet, mits ze zich aanmelden met hun Facebook account. Ze krijgen daarvoor gratis 100MB dataverkeer. Oftewel: jij biedt ze wel connectiviteit, maar je hoeft niet bang te zijn dat jij straks de rekening krijgt gepresenteerd. Bovendien krijg jij voor zo’n hotspot-gast zelf ook nog eens 100MB gratis tegoed. Give some to get some. De gastgebruiker kan vanaf dat moment – zelfs zonder dat hij een eigen Karma-hotspot heeft – zelf ook 1GB aan data inkopen voor vijftien dollar. En deze datavoorraad kan hij gebruiken zodra hij in de buurt is van welke Karma-hotspot dan ook. Misschien zijn deze hotspots in het begin nog schaars, maar Karma heeft gisteren ook een deal met American Airlines aangekondigd, waarbij frequent flyers toegang krijgen tot Karma-hotspots.

Waarom is dit een belangrijke ontwikkeling? Het is een van de vele aanwijzingen dat de toekomst van internet mobiel is. En dat heeft impact op veel meer dan alleen een concurrentieslag tussen de telco’s, waarmee de tarieven op termijn omlaag zullen gaan voor mobiel internet. Het betekent ook dat de behoeftes van je internetbezoekers zullen veranderen. Des te vaker een bezoeker je website bezoekt op andere plekken dan thuis of op kantoor, hoe meer hij zal wensen dat de informatie die hij online vindt is afgestemd op de plek waar hij op dat moment is en op het tijdstip dat hij je site bezoekt. Iemand die om vijf uur ’s middags bij je restaurant in de buurt is, wil je het HappyHour of het EarlyBird-menu aanbieden, terwijl hij als hij ’s ochtends in de file staat wellicht meer is geïnteresseerd in je formulier om de beste tafel te reserveren. Een autohuurder zal thuis nog geïnteresseerd zijn in je beste verhuurtarief, maar eenmaal onderweg ziet-ie liever waar hij goedkoop kan tanken.

Los van de inhoud van je website zul je bovendien moeten gaan nadenken over de interactie. Een mobiele gebruiker heeft geen muis bij de hand. Meer en meer zullen sites dus geoptimaliseerd moeten worden voor navigatie met een wijsvinger en een interface die bezoekers snel naar de juiste informatie leidt. En met diensten als Karma heeft niemand meer een reden om pas op kantoor internet weer aan te zwengelen. Dus wees voorbereid!

Advertenties

Een gedachte over “Social mobile: zelfs je data-abonnement wordt mobiel met Karma

  1. Robbert

    Beste Martijn,

    Ik vroeg me af of het mogelijk is om te adverteren op je website of aan je mailinglijst. Het gaat over het boek van Eelco (http://winst.nl/what-a-trip/). Hiervoor zijn we op zoek naar partners waar we kunnen adverteren, of mogelijk via een affiliate deal.

    Zijn er mogelijkheden? Wij staan overal voor open!

    Met vriendelijke groet,

    Robbert
    Winst.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s