Wereld Natuur Fonds de echte winnaar van de Social Media Monitor 5

De jaarlijkse Social Media Monitor is vorige week voor de vijfde keer gespresenteerd. Grote winnaar: ING. HIeronder wil ik de vijf topposities herverdelen op basis van de zogenaamde betrokkenheid van de winnaars met hun Facebook-fans. Aanleiding is een artikel dat ik een paar dagen eerder las over de  constatering dat Booking.com het beter doet op social media dan de grote hotelmerken.

Dat is een interessant gegeven, zeker omdat in de reiswereld social media een enorme impact hebben. Reviews en ratings van andere reizigers spelen een belangrijke rol in het koopgedrag van consumenten. Bovendien vindt driekwart van ‘reisresearch’ online plaats. Het onderzoek waarin Booking.com positief  naar voren kwam, heeft met name gekeken naar de aanwezigheid van de merken op Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest en Facebook. Eén van de conclusies: Booking.com is de meest gevolgde travel-site op Facebook.

Bij het lezen van die conclusie kun je net als Teri Ross – een van de reageerders – je vraagtekens zetten bij het nut van dit onderzoek. In haar woorden:

Just because Booking.com is generating more noise on social media doesn’t mean they are generating more revenue or ‘outperforming’ the competition, it just means they are making more noise. Period.

Waar het wél om gaat, is de vraag welk van de onderzochte bedrijven het meest betrokken is bij zijn followers. De Facebook Engagement Index vergelijkt de verschillende merken. En dan blijkt dat van de onderzochte ‘hotelmerken’ Marriot slechts een vijfde van de followers kent ten opzichte van Booking.com, maar wel vier keer zo betrokken is. En wat wil nou het feit: inhoud van engagement-based Facebook-pagina’s worden veel beter gewaardeerd door Facebook’s Edgerank algoritme en verschijnen derhalve vaker in de nieuwsoverzichten van de fans.

Ik heb op basis hiervan eens de winnaars van de laatste Social Media Monitor in de FacebookEngagementIndex-molen gegooid, om te zien wat hieruit volgt. Hoewel de FEI die ik genereerde op dit moment nog slechts vijf dagen terug kijkt, is het toch leuk om de resultaten alvast te bekijken. KLM steekt natuurlijk qua followers torenhoog uit boven de rest. Maar als je kijkt naar de mate van engagement met en door Facebook-fans, dan is het Wereld Natuur Fonds de onbetwiste nummer 1. En laten we wel wezen: Facebook is door zijn omvang op dit moment toch het social platform waar de user-interactie het best kan plaatsvinden.

De top 5 volgens de Social Media Monitor (met puntentotaal)

  1. ING – 89
  2. Vodafone – 84
  3. KLM – 83
  4. Rabobank – 83
  5. WNF – 82

De top 5 op basis van Facebook Engagement (met erachter het Facebook Engagement Index-cijfer ten opzichte van de anderen)

  1. WNF – 207
  2. ING – 129
  3. Rabobank – 62
  4. KLM – 52
  5. Vodafone – 51

Ik zet mijn geld in op het WNF voor een volgende Spinaward!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s