Betrokken patiënt leidt tot lagere zorgkosten

Patiënten delen zichzelf een steeds grotere rol toe in de zorgmarkt, door zich goed te informeren op internet. Als de zorgverlener hier goed mee om kan gaan, betekent dit misschien wel een rem op de almaar stijgende zorgkosten. Dat kan geconcludeerd worden uit de diverse praktijkcases die vorige week werden gepresenteerd op het eHealth-congres van Emerce in Pakhuis De Zwijger.

Neem de ePatient serieus

De patiënt van de 21ste eeuw wacht niet af tot zijn dokter hem verteld wat er aan schort. Dr. Google is altijd bereikbaar en kent geen wachttijden. Het is dus niet verrassend dat het overgrote merendeel van mensen met een medisch ongemak zijn heil zoekt op internet om informatie over zijn (vermeende) aandoening op te zoeken. En er is veel te vinden, maar vooral ook veel niet onderbouwde informatie en een vrachtlading aan persoonlijke verhalen in relatie tot die aandoening. Zorgverleners die deze trend serieus nemen, en er iets tegenover zetten, zijn de voorlopers in de medische revolutie.

Drie jaar eHealth in Mayo Clinic

De Amerikaanse Mayo Clinic is een lichtend voorbeeld van deze revolutie. Al drie jaar ontplooit de kliniek activiteiten die onder de noemer eHealth kunnen worden geschaard. Los van allerlei activiteiten op sociale media (ze zijn al sinds 2007 aanwezig op Facebook!) zorgt Mayo Clinic voor een optimale dienstverlening via internet. Een aantal voorbeelden:

  • Er is een online service portaal waar asynchrone e-consults plaatsvinden. Het merendeel van de gebruikers van deze electronische consults is overigens ouder dan zestig jaar.
  • Sinds 2009 zijn alle lab-resultaten online beschikbaar voor patiënten.
  • Vanaf begin dit jaar zijn alle klinische notities die de arts maakt direct online beschikbaar voor de patiënt.
  • Zelfs de de resultaten van pathologisch en radiologisch onderozek zijn beschikbaar, weliswaar pas na 72 uur, om te zorgen voor degelijke en ondubbelzinige informatievoorziening.
  • Op Second Life (ja, dat bestaat nog!) zijn inmiddels 180 presentaties gegeven over gezondheidsinformatie in een virtuele conferetiezaal, maar er worden ook gesprekken gefaciliteerd tussen zwangere vrouwen, waarbij het mogelijk is om ook een coach in het gesprek te betrekken.

Al deze activiteiten passen bij de missie om tegen lage kosten efficënte zorg te verlenen. En het werkt. Het is daarbij niet zo dat patiënten in plaats van Google nu de e-consults gebruiken om de hele dag aan informatie over hun medische toestand te komen. Integendeel. Spreker op het congres en arts Interne Geneeskunde Sidna Tulledge-Scheitel vertelde dat ze van haar zeshonderd patiënten hooguit twee keer per dag een electronisch bericht krijgt. Zij noemt deze ontwikkelingen waarbij het ziekenhuis online bereikbaar en aanspreekbaar is overigens geen technologische revolutie maar een service-revolutie.

Betrokkenheid leidt tot beter behandelingsresultaat

Sprekers als Sebastiaan Foppema van het bekendste patiëntenforum PatientsLikeMe en William Valkenburg van FocusCura kunnen de waarde van betrokken patiënten alleen maar onderschrijven. PatientsLikeMe bevat een schat aan informatie. Niet alleen voor patiënten met vaak chronische aandoeningen die naast hulp en informatie hun wel en wee met elkaar delen om zo te zorgen voor verlichting – gedeelde smart is halve smart – maar ook voor bijvoorbeeld huisartsen. Die willen graag toegang tot de gedeelde informatie van hun eigen patiënten. Op die manier zijn ze beter op de hoogte van de fysieke toestand van hun patiënt en kan er gerichter en efficiënter zorg worden verleend. Volgens William Valkenburg leidt het serieus nemen van het online gedrag van patiënten en het betrekken van deze patiënt bij zijn eigen behandeling uiteindelijk zelfs tot betere therapie- en medicijntrouw met een beter behandelingsresultaat als uitkomst.

Online apotheek-portaal succesvol

Een mooie eHealth-case uit eigen land is het online zorgportaal van Kring-apotheek. Apothekers zijn voor veel chronische patiënten de intensiefste gesprekspartners. Het is dus van belang dat zij als geen ander volledig op de hoogte zijn van de gezondheidstoestand van hun cliënten. Maar in de hectiek aan de balie is het soms eenvoudiger direct het herhaalrecept mee te geven dan een gesprek aan te knopen, omdat er nog zes anderen in de rij staan. Kring-apotheek heeft daarom een online omgeving ontwikkeld – Mijnkring-apotheek – waarin zowel de patiënt als de apotheek gegevens invoert over het medicijngebruik en eventuele bijwerkingen. Er wordt zo een database opgebouwd, op basis waarvan de apotheek met CRM-analyses vroegtijdig anomalieën kan detecteren en cliënten kan oproepen voor een contactmoment of onderzoek om eventueel de medicijnverstrekking aan te passen of extra uitleg te geven over juist medicijngebruik. Bovendien komen er ook onvermoede zaken aan het licht, zoals patiënten die melden dat ze hun twee jaar geleden verstrekte morfine nog steeds af en toe gebruiken, maar dit niet terugzien in hun online dossier.

Al met al leidt deze aanpak tot een grotere medicatie-veiligheid, effectief gebruik van medicijnen en bovendien blijkt het tot een betere therapietrouw te leiden. Vanuit het oogpunt van efficiency een enorme vooruitgang. Weliswaar leidt therapietrouw tot een verhoging van de medicijnkosten, maar aan de andere kant kan het vermijden van verkeerd medicijngebruik leiden tot een vermindering van de jaarlijks 18.000 ziekenhuisopnamen ten gevolge hiervan.

Conclusie

In het licht van de verandering van de gezondheidszorg, waarbij het systeem van handelsmarges voor apothekers failliet is, waarbij de vergoeding nog slechts plaatsvindt op basis van de effectiviteit van de geleverde zorg en waarbij de financiering van de zorg in het algemeen een hoofdpijndossier is van de politiek, lijkt de opmars van eHealth-oplossingen de enige uitweg. Nu maar hopen dat deze ontwikkelingen ook snel in de bestuurskamers van zorginstellingen worden omarmd, want op eHealth waren die bestuurders in ieder geval niet aanwezig.

Alle presentaties van het eHealth-congres zijn op Slideshare te vinden

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s