De internetwereld reist af naar Austin voor SXSW Interactive

SXSW InteractiveVandaag reis ik naar het grootste, meest inspirerende internetcongres dat ik ken: South by South West Interactive in Austin (TX), ook bekend als SXSW. Vijf dagen lang zal ik me met zeker 25.000 anderen laven aan inspirerende cases, succesverhalen, droombeelden en toekomstvisies van minimaal duizend sprekers uit de hele wereld. Onder hen zijn creatieven van de grote agencies, activisten van privacy-bewakers, veel onbekenden, maar ook veel (internet)celebs, zoals Elon Musk (cofounder van PayPal en van Tesla Motors en Al Gore.

Ik ben eerder bij SXSW geweest. In 2007 was ik erbij toen Twitter officieel werd gelanceerd, en explodeerde. De wereld is sindsdien veranderd, door de realtime online communicatie die revoluties in verre landen tot een probleem dichtbij maakten. Die de wereld een stuk transparanter heeft gemaakt. In 2009 was ik er ook toen Foursquare zich presenteerde. Vanaf dat moment heeft de term ‘inchecken’ een andere lading gekregen en is location based marketing een nieuwe tak van sport geworden.

Dit jaar is het congres groter dan ooit (zoals elk jaar weer:). Er is heel veel interessants te zien, maar door de enorme omvang is het de vraag of ik ook werkelijk alle panels en sessies zal kunnen volgen die ik in mijn agenda heb staan. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Door de ontwikkeling van de techniek komt de zorg voor ieders gezondheid steeds meer in eigen handen te liggen. Met mobiele apps is je bloeddruk te meten, je hartslag, en nog veel meer. Via online platforms kun je met andere patiënten in contact komen, of een e-consult bij je arts aanvragen. Wat is het effect van die ontwikkelingen op de zorgsector, op het individu, maar ook op de industrie die zijn geld verdient in de zorg?

Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen van mobiel internet. Van mobiele devices zo je wilt, die door geavanceerde technologie weten waar je bent, of je wandelt of rent, wie je belt, waar je heengaat. Data! Data die je desgewenst kan inzetten voor gedetailleerdere verkeersinformatie (zoals TomTom en Vodafone doen), maar ook voor commerciële doelstellingen. Big Data is sowieso natuurlijk een thema van deze tijd. Door de enorme hoeveelheid gegevens die we verzamelen met bijvoorbeeld (mobiel) internet, electronische betalingen, de automatisering van allerlei processen, kunnen we analyses maken van zo ongeveer alles wat je over de mens/economie/weer/verkeer/etc* (*haal door wat niet van toepassing) wilt weten. Zoals ik zojuist in de Financial Times in het vliegtuig las: de ‘data-companies’ zijn de hoop in bange dagen van onze kwakkelende economie. (Daar komen de activisten, die niet willen dat al onze data voor economisch gewin worden ingezet)

En ik ben nieuwsgierig naar nog veel meer. Hopelijk kom ik ook bij toeval terecht bij sessies, die nieuwe inzichten opleveren. Want dat is hoe het kan gaan. En er zijn genoeg spreekbeurten, waarvan je vantevoren niet weet wat het gaat worden. Een greep uit het zaterdagprogramma ter illustratie:

  • Hacking Cities for a Better, Sustainable Tomorrow
  • Everything is not Important
  • Make it Rain with Mobile: Turn Data into Dollars
  • The Power of Bad Ideas
  • Power of the Sharing Economy
  • Mobile Saturday: Loyalty in the Pocket
  • The Innoavtion, Data & Health Care Ecosystem

Genoeg te doen, genoeg te schrijven. Kijk daarom elke dag even op dit weblog, op twitter of op het groepsblog van een groep Nederlanders die gezamenlijk de thuisblijver (en elkaar) op de hoogte houdt van SXSW.

Geef een reactie

