Hoe verander of beïnvloed je gedrag?

BJ Fogg is Director van Stanford Behavior Design Lab. Vandaag gaat-ie ons een crashcourse in gedragsverandering geven. In de sessie wordt geen relatie gelegd met toepassingen in de markt, maar het idee erachter is dat als je menselijk gedrag begrijpt en weet hoe je het kunt beïnvloeden, dan kun je deze kennis ook toepassen voor gewenst gedrag van de gebruiker of klant van je product of dienst .

Gedrag verander je alleen in kleine stapjes. Met overzichtelijke doelstellingen. Als voorbeelden komen elke keer een kikker en een aap voorbij die hun eigen gedrag willen beïnvloeden. Zoals:

  • Kikker neemt zich voor 30 minuten per dag te gaan wandelen vanaf nu.
  • Aap neemt zich voor gedurende de komende vijf dagen 10 minuten per dag te wandelen.

Kikker zal bij de eerste regenachtige dag even stoppen en uiteindelijk de gewoonte om te wandelen zich niet eigen hebben gemaakt. Aap zal over een jaar nog steeds dagelijks wandelen. In de terminologie van Fogg heeft kikker een path uitgezet, terwijl aap een span koos. En aap creëerde zo ‘success momentum‘. Fogg: “If you can design your life with success momentum, you can reach big things”

Fogg vindt verder dat we in verkeerde termen over gedrag praten. In bedrijven wordt vaak gesproken over ‘motiveer gedragsverandering’, waar we zouden moeten spreken over ‘faciliteren van gedragsverandering’. Een andere misvatting is dat je eenvoudig kunt breken met een slechte gewoonte. Het is geen slechte gewoonte, het is een hele complexe knoop van gewoonten, die je stap voor stap kunt ontrafelen om te veranderen.

Wanneer kan gedragsverandering succesvol zijn? Volgens de formule van Fogg: b=mat, oftewel: “Behavior happens when motivation, ability and trigger are there at the same time. Behavior change is systematic.” En omdat het systematisch is, kun je hiervoor je eigen systeem opzetten:

  1. Crispify! Oftewel get super specific about your desired behavior
  2. Design a solution (design your environment en neem babystapjes)
  3. Iterate as needed (practice and revise)

En om te zorgen dat je systeem werkt heeft Fogg ook een paar Behavior Hacks in petto:

Behavior Hack 1: Pick something really easy. Maakt het jezelf niet te moeilijk. Denk aan de reikwijdte en de duur en je eigen mogelijkheden om het gedrag uit te voeren.

Behavior Hack 2: Turn an existing routine into a trigger for new behavior. Denk aan

  • koffie inschenken
  • plassen (na het plassen doe ik twee pushups –> kies een simpele handeling die je 7x per dag wilt doen)
  • bril opzetten

Behavior Hack 3: Celebrate tiny successes (immediately)

In een grafiek heeft Fogg weergegeven wanneer je gedrag waarschijnlijk wel en waarschijnlijk niet zal veranderen. Kortweg moet de verhouding tussen je mogelijkheid en je motivatie ideaal zijn, om een trigger effect te laten hebben.Behavior Model van Fogg

Conclusie:

Leuk om voor jezelf te gebruiken, interessant om te zien hoe je deze wijsheden kunt toepassen in een organisatie of in je klantrelatie. Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld bij het online brengen van diensten die eerst door mensen aan een balie of aan de telefoon werden afgehandeld, ook zorgvuldig en stap voor stap te werk moet gaan, om de acceptatiegraad bij je klant te verhogen. Of het nou om verzekeringen gaat of om gezondheidszorg.

Meer informatie over BJ Foggs model is hier te vinden: http://bit.ly/foggbehavior

Advertenties

3 gedachten over “Hoe verander of beïnvloed je gedrag?

  1. Pingback: Terugblik op South by South West 2013 | Martijn Verver schrijft.

  2. Pingback: Headline Interactive » Blog Archive » Terugblik op South by South West 2013

  3. best marketing agencies

    Have you ever considered writing an e-book or guest authoring on other websites?
    I have a blog based on the same topics you discuss and would really like to have you share some stories/information.
    I know my readers would appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s