Privacy in the age of Augmented Reality

De snelle technische ontwikkelingen in onder meer gezichtsherkenningssoftware zorgen mogelijkerwijs voor privacy-issues in de nabije toekomst, zo betoogde Alessandro Acquisti, Professor van Carnegie Mellon University. De mogelijke problemen beginnen bij het feit dat iedereen stapels foto’s van zichzelf en anderen online zet. Met name op sociale netwerken. In 2010 werden er per maand 2,5 miljard foto’s geüpload naar Facebook alleen.

En er gebeurt van alles met die foto’s. Vrienden taggen foto’s waar jij op staat met jouw naam. Maar automatisch taggen van foto’s gaat ook een vlucht nemen. Bedenk dat Google, Facebook, Microsoft en Apple allevier meerdere acquisities hebben gedaan in de gezichtsherkennings-technologie en automated tagging (onder meer bedrijven als Neven Vision, Riya, PittPatt, Face.com)

Professor Acquisti heeft diverse experimenten uitgevoerd om te kijken of het haalbaar is (technisch en financieel) om op basis van die mijarden foto’s relaties te leggen tussen verschillende database. De onderzoeksvraag: “Can we combine publicly available social network data with off-the-shelf face recognitiontechnology for the purpose of large-scale, automated,real-time, peer-based individual re-identification.

Experiment 1: Online to online re-identification

In dit eerste experiment neemt hij een selectie van 250.000 foto’s die publiekelijk beschikbaar zijn op Facebook. Hij heeft zich beperkt tot inwoners uit een Noord-Amerikaanse stad. In deze selectie waren 100.000 herkenbare gezichten te onderscheiden. Deze zgn. identified database matchte hij met een unidentified database van een grote datingsite, gefilterd op dezelfde stad. Met behulp van de gezichtsherkenningstechnologie van PittPatt en daarna Amazon’s Mechanical Turk voor een menselijke review van de resultaten, waren 17% van de matches die werden gemaakt ook echt goede matches.

Experiment 2: Offline to online re-identification

Op de Universiteitscampus werden van studenten met een webcam drie foto’s per persoon gemaakt, en direct de cloud ingeschoten. Deze snapshots werden gematcht met de circa 150.000 foto’s die van profielen van Universiteitstudenten afkomstig waren (als ze dat natuurlijk op Facebook hadden ingevuld). Bij deze test was er met dezelfde PrittPatt-software in 31% van de gevallen een match van de webcam-foto met het juiste Facebook-profiel.

Experiment 3: Online matching with information in publicly accesible database

Er werden wederom foto’s gematcht. Anonieme foto’s werden gematcht tegen de databases van LinkedIn en Facebook, maar ook van profielen op sites van bedrijven en organisaties. Daar komt dan een suggestie uit, die wordt geverifieerd aan de hand van je vrienden op Facebook, je demografische gegevens, etc. Vervolgens werd deze informatie met andere databases gecheckt, zodat aan het eind van het experiment anonieme foto’s niet alleen waren voorzien van een naam, maar ook van zaken als het Burger Service Nummer, eventuele kredieten, politieke en sexuele voorkeur, etc. Alles volledig geautomatiseerd.

Conclusie

Het is nu allemaal nog duur, arbeidsintensief, vereist veel computerkracht, maar gezien de technologische ontwikkeltrends zal dit niet lang meer duren. In 10 jaar tijd zal het minder dan 5 minuten kosten voor een match en een paar cent per match voor grotere verzamelingen.Met dat vooruitzicht kun je er angstige ideeën over ontwikkelen, maar ook positievere. Om met de negatieve gevolgen te beginnen: denk eens aan een opstand in een repressief land. Duizenden mensen tegelijk kunnen worden gescand, doorgelicht en op een zwarte lijst worden gezet. Je hebt geen oproerpolitie meer nodig, je kunt de mensen gewoon thuis van hun bed lichten.

Of denk eens aan de commerciële kant ervan voor winkeliers: als ze je gezicht bij binnenkomst weten te fotograferen, dan weten ze binnen vijf minuten precies wat je budget is, wat je uitgavenpatroon is, en dus zullen ze je de maximale prijs vragen die jij nog acceptabel vindt. Gaat nog wat verder dan tracking cookies op internet, nietwaar? Maar als je het gebruik van deze technologie reguleert kan het ook gebruikt worden voor transparantie en controle, bijvoorbeeld om vandalen bij voetbalwedstrijden buiten te houden.

Uiteraard kun je het ook in luchtiger zaken gebruiken. Stel je wordt in een winkelcentrum gescand, je foto wordt gemerged met die van een vriend van Facebook, en dat gephotoshopte gezicht wordt als advertentiemodel gebruikt op de poster waar je net langs loopt. Psychologische tests hebben uitgewezen dat je bij een goede merge, zowel je zelf niet herkent als je vriend, maar onderbewust heb je toch een gevoel van herkenning, waardoor zo’n advertentie je eerder zal aanspreken dan een willekeurig reclamemodel.

ar-lens

Smart contact lens. Via de antenne kan er een wifi-verbinding worden opgezet en zo kan er op de led-pixel informatie worden geprojecteerd over alles wat je voor je ziet.

Wat betekent dit voor de toekomst? Misschien dat gezichten als de geleider tussen online en offline informatie gaan werken, je social media profiel kan dienen als echt identificatiebewijs. We gaan toe naar een situatie van persoonlijk voorspelbare informatie. We zullen vaker een visuele zoekopdracht uitvoeren op basis van een foto van een gezicht (visual facial search). De democratisering van toezichthouden: iedereen kan met eenvoudige applicaties mensen (bezoekers, klanten, etc.) doorlichten. Het klinkt allemaal een beetje futuristisch, maar tien jaar geleden wisten we ook niet dat we echt op straat zouden kunnen videobellen met onze smartphone, of dat we onze computer zouden kunnen besturen met handbewegingen, zoals nu met Leap Motion. En als de Augmented Reality contactlens (zie afbeelding voor een prototype) op de markt komt, kunnen we al wandelend op elk gezicht dat voorbij komt relevante en privacygevoelige informatie projecteren, dankzij de wifi-antenne en het led-schermpje.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s