Wat heeft een beeldend kunstenaar aan social media?

Copyright 2011 - Jeanique Kats

Morgenmiddag ga ik in gesprek met een dertigtal pas afgestudeerd beeldend kunstenaars over de impact en de mogelijkheden van social media voor hen als kunstenaar. Het wordt een dialoog, dus we gaan van elkaar dingen opsteken. Toch draai ik dan even de socialmedia-film af door de ogen van een beginnend beeldend kunstenaar. En dan rijzen er toch vragen. Vandaar ook de titel van deze post in vraagvorm, die bovendien goed aansluit bij de internethype van het moment Quora:) Deze vraag is daar trouwens nog niet beantwoord.

Muzikanten waren er vroeg bij. Zij hadden MySpace en YouTube, en konden via die twee kanalen in notime een grote fanbase opbouwen. Nou is muziek ook iets eenvoudiger te distribueren dan een schilderij of beeldhouwwerk. Bovendien zijn er inmiddels ook genoeg verkoopkanalen voor muziek. Maar wat heeft een beeldend kunstenaar aan social media? Je werken komen nooit zo goed tot hun recht op een beeldscherm als in het echt, misschien met uitzondering van een digitale foto op een goede monitor. En exposeren in een galerie of museum is ook niet direct op grote schaal mogelijk.

Drie artiesten in mijn (digitale) omgeving zijn veel te vinden op de sociale platformen. Ik ben benieuwd hoe dit gebruik hen helpt hun doelen te bereiken:

  • Gaby Zwaan is schilder en vergaarde afgelopen zomer roem met zijn portretten van wielrenners op de route van Tour de France. Hij is te vinden op Flickr, Twitter en YouTube. En door zijn nimmer aflatende enthousiasme kreeg hij via sponsor Rabobank zijn favoriete renners te spreken. Vrijdag 28 januari heeft hij bovendien een expositie in Seats2Meet in Utrecht.
  • Jeanique Kats is fotograaf met als voornaamste onderwerp zichzelf. Dat levert prachtige foto’s op in diverse projecten, die te vinden zijn op haar eigen site, maar ook op Facebook, Flickr en Twitter.
  • Chiel van Zelst is kunstenaar en galeriehouder. Op zijn persoonlijke Facebookprofiel heeft-ie twee keer zoveel vrienden als bij zijn Chiellerie. Op Flickr komt zijn Chiellerie vooral terug bij andere users. De opdrachten en verkopen die hij meldt via Facebook duiden op toenemend succes.

Ik vind het top dat ik hen zo kan volgen, maar geldt het ook voor hen dat al deze inspanning op Flickr leidt tot een grotere merkbekendheid zoals bijvoorbeeld op Mashable werd beweerd? En hoeveel laten zij van zichzelf zien online, omdat een kunstliefhebber ook graag het verhaal achter de kunst wil kennen? En als ze dat doen, waar leidt het toe vanuit het kunstenaarsschap bekeken? Ik ga het ze vragen, zo gaat dat namelijk tegenwoordig op internet ;-)

11 gedachten over “Wat heeft een beeldend kunstenaar aan social media?

  1. Gaby Zwaan @gaby407

    Ik zou niet bestaan als kunstenaar als er geen social media was geweest in mijn leven. Ik denk dat ik alles wat ik berijkt heb en alles wat ik nog wil bereiken te danken heb aan social media. Ik heb het dan niet alleen over het pr vlak maar ook over inspiratie en verkoop van werken. Van het benaderen en benadert worden door galleries / merken / bedrijven / goedendoelen tot uitgescholden worden omdat je iets blauw heb geschildert.

    Naast dat ik er wat aan heb op de boven genoemde vlakken vind ik dat het ook wat toevoegt aan mijn kunstenaar zijn. De inprogress beelden die ik online zet en mijn pieken en dalen om bij een resultaat te komen geven mijn als kunstenaar een gezicht die ik anders niet zou hebben.

    Je moet er wel de persoon voor zijn want als je het niet leuk vind dan zal het ook nooit iets worden.

    Voor mij voegt het iets toe en kan niet meer zonder. kunstenaar 2.0 is wat ik ben…

    volg me op twitter @gaby407 leuk….

    Gaby

    1. martijnverver Berichtauteur

      Ik had je zonder social media ook niet gekend. En ik moet toegeven dat je persoonlijke online gedrag, de pieken en dalen, zorgen voor meer betrokkenheid bij jou en je werk en daarom je werk ook aantrekkingskracht verlenen. Het krijgt een verhaal.

      Die inspiratie, die komt van iedereen neem ik aan. Social media zorgt ervoor dat je blik breder wordt dan ‘het kunstenaarswereldje’?

      En hoe leidt Social Media tot verkoop van je werk?

      1. Gaby

        Hoe leidt het tot verkoop van mijn werk?

        Das heel simpel mensen vragen het gewoon: “Is je werk te koop” “Waar kan ik je werk zien en kopen” “Verkoop je ook?” en zo gaat het maar door en door. Niet altijd leidt dat tot een echte verkoop maar vaak genoeg wel.

        Gaby

  2. MargreetLedelay

    Ik geloof dat ik met mijn droom: Twitartmagazine uitgeven, wereldwijd kunstenaars kan vinden en hun verhaal doorgeven. Mede dankzij Twitter is de site wereldwijd bezocht, hebben grote namen uit de kunstwereld al meegewerkt! We kunnen zo kunst delen en doorgeven, we hoeven niet heel sociaal te zijn…. Gewoon “praten in beelden”

    1. martijnverver Berichtauteur

      Margreet, dat is fantastisch. En sociaal is inderdaad een overkoepelende term voor de interactie tussen mensen online. Of dat nou in woorden of beelden is.

  3. chiel

    ja facebook is leuk, probeer t wel wat zakelijk te houden en zo verzamel ik ook mijn vrienden; iedereen is welkom. Zal dus ook niet elke scheet van mijn kinderen of mijn prive leven erop zetten, zie het meer als een live on line mailinglist van mijn werk. Berichten uit mijn atelier, Reacties op je werk zijn ook altijd leuk, t werkt elke keer als een klein markt onderzoekje, als je een nieuw werk hebt gemaakt en je bent er zelf nog niet helemaal uit wat je er van vindt kunnen een paar reacties je weer op weg helpen, en altijd leuk om een verkocht werk op facebook te zetten, voldoening en; kopen doet kopen.. afijn.. zover

  4. Jeroen van der Schenk

    Interessant vraagstuk Martijn!
    Ik ben geen kunstenaar. Geen kenner. Zelfs geen liefhebber. Sorry. Maar toch ben ik in contact gekomen met Gaby. Via Twitter. En enthousiast geworden van zijn energie en ambitie. Daarom organiseren we binnenkort inderdaad een grote expositie in Seats2meet.com. In co-creatie, ook zo lekker hip. En de lezers van jouw blog zijn natuurlijk ook van harte welkom!

    Tot zover min of meer offtopic, nu on-topic:
    Sociale media is (slechts) een middel. De essentie zit er volgens mij in dat ook kunstenaars zichzelf steeds beter zullen moeten profileren. Noem het commercieel, noem het marketing. Ik noem het ‘waarde toevoegen’. En juist nu er zo gesneden wordt in subsidies is dat noodzakelijk. Het geld is op.

    Subsidie is naar mijn mening uberhaubt een raar verschijnsel wat bedacht is om mensen te laten betalen voor zaken waar ze blijkbaar te weinig toegevoegde waarde van ervaren om het uit eigen beweging te doen.

    Waarde toevoegen kan zeker door jezelf als ‘merk’ beter te profileren. Het geeft kunstwerken een verhaal. Ik zal niet snel een beschildert stuk karton kopen. Wel een kunstwerk van ‘GabyGaby’! Sociale media toepassingen kunnen helpen om dit met relatief weinig middelen invulling te geven. So, have fun!

    PS. Wij organiseren elke maand in Seats2meet.com een GRATIS internetpracticum voor mensen die meer met sociale media willen doen. Kunstenaars zijn hier natuurlijk ook van harte welkom…

Plaats een reactie